Södra Teatern

3 år på topp i Stockholms nattliv

Pressmeddelande   •   Apr 27, 2009 16:24 CEST

Tre anmärkningsvärda år på topp i Stockholms nattliv! Lördag den 2 maj firar Södra Teaterns burleskklubb Hootchy Kootchy Club stort jubileum och ställer till med festernas fest. Recessionen har inte letat sig ner till Hoochy Kootchys salonger. Vi fortsätter att trotsa depressioner och hylla hedonism! Så schackmatt alla dystra framtidsprognoser.

-Det har varit en lång spännande resa genom diverse surrealistiska teman, säger Karin Victorin, konstnärlig ledare för Hootchy Kootchy Club. Möten med fantastiska artister och en oslagbart vacker publik. Burlesken fyller ett stort gap i en kommersialiserad värld där sexighet begränsas till strikta ideal som ytterst få kan leva upp till. På Hootchy Kootchy Club skapas magi i samklang mellan artister, scenografi, publiken och deras förväntan. Medan recession råder ute i samhället ser Hootchy Kootchy Club bara en ökad tillströmning av publik. Jag tror inte att det enbart handlar om eskapism utan till stor del om den bejakande och utlevande atmosfären, en trend vi bara sett början på, avslutar hon.

Lördag den 2 maj är temat Black & White. 1966 höll Truman Capote en legendarisk Black & White Masquerade Ball för New Yorks societet. Gästlistan inkluderade personer som Frank Sinatra och Greta Garbo och festen gick till historien som århundradets mest spektakulära och dekadenta tillställning. Hela 450 flaskor Tatinger champagne gick åt och det tog Capote flera år att betala tillbaka skulden. Men det var det värt. Dresscoden var stricty black and white, något som gästerna tog på stort allvar med kostym och klänningar från designers som Dior, Givenchy och Betsey Johnson.

I samma anda firar vi vår fabulösa existens med svartvit elegans. Röda läppar, rosa champagnebubblor och regnbågsfärgat sinne hör till de få undantagen som accepteras denna storslagna afton.

På scen och bakom skivspelarna: Amber Ray (US), Hootcy Kootchy Hussies, DJ Pjotr och DJ Rip Roarin Mary Lou mfl. Bildspel Lipstick and Dynamite. Scenografi Hans & Klas. Konferencier är Robert Fux.

AMBER RAY (US)
Amber Ray är kvintessensen av förförande flärdfull glamour. Denna varietévamp är inget mindre än en sensation inom avancerad popkonst och vi lovar att hon kommer att överväldiga dig med sina kameleontlika färdigheter, graciösa attacker och ögonbedövande elegans. Inspirationen hittar hon i den klassiska burlesken, the freak chic, teater, high-fashion, klassiska Hollywood och den kvinnliga mystiken av alla eror. Oftast ser du henne underhålla massorna med kabaréer, burlesk, varietéer, konstinstallationer och sittningar för fotografer, konstnärer eller designers, men hon glittrar emellanåt även selektivt på exklusiva tillställningar. Amber Ray är också välkänd för sina samarbeten med stilikoner som Anti-gravity, Susanne Bartsch, Thierry Mugler, Jackie 60, Penny Arcade och New Yorks briljanta performancekultur. Hon sprider sin passion för stil och lyster i sitt arbete som konstnär, kostymdesigner, sångerska, burleskartist och kreativ naturkraft. Efter att ha sett henne i magasin och i cameos i tv-serier kan du nu bereda dig på en energivibrerande, fabulösmanifestation!

Burlesken har sina rötter i 1800-talets Music Hall och Vauduville tradition, det märks inte minst genom kostymer och annan outfit; den pryder sig gärna i plymer, boor och hårda make up:er. Genren omfamnar allt från varietéflickor till dans, mim och striptease. I modernare tid har burlesken eller neo-burlesken med sin förkärlek för dyra kostymer, glitter och guld, striptease och kabarékänsla blivit mer satirisk och politisk. Den vänder gärna upp och ner på sociala normer, bejakar sexualiteten och ifrågasätter skönhetsideal. Kropparna kan vara både runda och gamla eller ha ett annat kön än du först trodde. Den satiriska udden har dock alltid en stor portion humor. Neo-burlesken gör nu ett segertåg med shower i flera av västvärldens större städer och egna festivaler i både New York och London.

Hootchy Kootchy Club, tema: BLACK & WHITE The Party of the Century
Lördag 2 maj kl 21-03, Södra Teaterns Kägelbana

Hela Södra Teaterns program, uppdateringar, bilder och möjlighet att lyssna:
www.sodrateatern.com/press

Med vänliga hälsningar

Anneli Gunnar\Head of Public Relations\anneli.gunnar@sodrateatern.com SÖ D R A T E A T E R N - en del av Riksteatern
Sveriges Internationella Scen \ Musik \ Teater \ Debatt
Sweden's Foremost International Venue \ Music \ Theatre \ Debate

Mosebacke Torg 1-3, SE 116 46 STOCKHOLM
Phone: +46 8 531 99 272 \ + 46 8 531 99 400 \ Fax: +46 8 64118 65 Cellphone/SMS: +4670682 9725

View our entire program at http://www.sodrateatern.com