PeopleSoft Nordic AB

3 inför PeopleSoft Enterprise CRM

Pressmeddelande   •   Okt 20, 2004 10:44 CEST

PeopleSoft, Inc. (Nasdaq: PSFT) meddelar att 3G-operatören 3 har infört PeopleSoft® Enterprise Customer Relationship Management (CRM) i Sverige, Danmark, Italien och Storbritannien. Resultatet är märkbart nöjdare kunder och lägre kostnader för support och underhåll.

3 valde PeopleSoft Enterprise CRM för att betjäna sin snabbväxande europeiska kundbas som består av två miljoner kunder. 3s mål med CRM-projektet är att skapa bättre kontakt med kunderna via ett antal kanaler för att bygga upp en central kunskapsdatabas om kunderna för att förstå kundbetenden och klargöra faktorer som ger lojala kunder.

I den första fasen har 3 infört PeopleSoft Enterprise Order Capture och Support i Sverige, Danmark, Storbritannien och Italien. PeopleSoft Order Capture används i 3 000 butikskiosker där 3s tjänster aktiveras. PeopleSoft Support används i sju kontaktcentra, där 4 000 personer hanterar 175 000 kundkontakter varje dag.

PeopleSoft Enterprise CRM gör det möjligt för 3 att logga varje kundkontakt i ett enda system, vilket ger personal med kundkontakt tillgång till all relevant information om kunden, som fakturering, service, produkter, betalning och kredit. Det nya konsoliderade systemet gör det också möjligt att skapa avancerade rapporter om mönster i kundkontakterna, vilket ger värdefull information för planering av tjänsteutbud och marknadsaktiviteter.

- 3 är en kundorienterad verksamhet. Med PeopleSoft Enterprise CRM har vi en global CRM-plattform som säkerställer att vi ger kunderna personlig service med rätt produkter och tjänster vid rätt tid och på rätt sätt. PeopleSoft-systemet är en central informationsresurs för alla funktioner i verksamheten som har kundkontakt, säger David Cooper, chief technical officer 3 UK.

- Inom endast veckor från go live såg 3 tydliga vinster med sin PeopleSoft Enterprise CRM-lösning, både i termer av kundtillfredsställelse och sänkta supportkostnader. 3 ökar det värdet när man nu inför sina nya CRM-funktioner i fler länder runt om i världen, säger Guy Dubois, Chef för PeopleSofts verksamhet utanför USA.

Den ledande branschanalysfirman Gartner har valt 3s införande av PeopleSoft Enterprise CRM som en av tre finalister för utmärkelsen "2004 CRM Excellence Award".

PeopleSoft Enterprise CRM
PeopleSoft är en ledande leverantör av lösningar inom Customer Relationship Management (CRM), med fler än 1 000 CRM-kunder i världen. PeopleSoft CRM är en komplett portfölj för kundservice, försäljning, marknadsföring och partnerhantering. Den innehåller specifika lösningar för branscherna kommunikation, finansiella tjänster, försäkring, högteknologi, offentlig sektor, högre utbildning och energiföretag. PeopleSoft Enterprise CRM är en flexibel lösning som kan anpassas till strategiska affärsprocesser så att kundtillfredsställelse och lojalitet kan maximeras.

Vid tveksamhet om textens tolkning har den engelska versionen av denna pressrelease företräde.

För mer information kontakta:
Anders Ottosson, VD PeopleSoft Nordic AB, 08 477 10 43, 0730 66 90 60, anders_ottosson@peoplesoft.com
Christer Wilsby, PR, 070 791 06 74, christer@wilsby.com

Om PeopleSoft
PeopleSoft (Nasdaq: PSFT) är världens näst största affärssystemleverantör med 12 400 kunder inom 25 branscher i 150 länder. PeopleSofts Internet-baserade programvara gör det möjligt för kunder, leverantörer, partners och anställda att samarbeta Online om affärsprocesser i en realtidsmiljö med datautbyte mellan alla parter. PeopleSoft grundades 1987 och har sitt huvudkontor i Kalifornien. PeopleSofts kontor i Sverige öppnade år 2000. På kundlistan återfinns bl.a. Sandvik, Sony Ericsson, Orange, Electrolux, Skandia, Capio samt Volvo Penta. Läs mer på www.peoplesoft.se.

Om 3
3 är en 3G-operatör med nät i Sverige, Danmark, Storbritannien, Österrike, Italien, Australien och Hong Kong. 3 har även licenser för UMTS (Universal Mobile Telecommunications System) i Irland, Israel och Norge.

3 har totalt mer än 3,2 miljoner kunder.

PeopleSoft is a registered trademark of PeopleSoft, Inc, and Demand Flow is a registered trademark of JCIT. All other company and product names may be trademarks of their respective owners. Copyright © 2004 PeopleSoft, Inc. All rights reserved.

Forward-Looking Statements
Statements made in this press release that state the Company's or management's intentions, beliefs, expectations, or predictions for the future are forward-looking statements. Readers are cautioned that these statements are only predictions and may differ materially from actual future events or results. Factors that may bear on the accuracy of these predictions include economic conditions in the U.S. and abroad, the ability to complete and deliver products and services within currently estimated time frames and budgets, market response to product announcements, and other risks referenced from time to time in the Company's filings with the Securities and Exchange Commission. Please refer to the Company's periodic reports to shareholders (Forms 10-K and 10-Q) for more information on the risk factors that could cause actual results to differ