Cybercom Group

3 väljer Cybercom för utveckling av tjänster

Pressmeddelande   •   Aug 11, 2003 09:49 CEST

Ett samarbetsavtal har tecknats mellan Cybercom och mobiloperatören 3 gällande utveckling och integration av 3G-tjänster.

Avtalet med 3 är ettårigt och gäller från och med juni 2003 med möjlighet till förlängning. Syftet med avtalet är att tillsammans etablera ett långsiktigt samarbete för utvecklande av framtidens mobila tjänster. Cybercom har lång erfarenhet av utveckling av nya tjänster för marknader med avancerade behov som t ex telekom, finans och läkemedel. När nu tredje generationens mobila tjänster börjar lanseras kan företag med Cybercoms kunskapsbredd spela en viktig roll.

-Cybercom har höga ambitioner inom 3G-området, säger Bengt Levin, affärsområdeschef på Cybercom. Förtroendet från 3 ser vi som ett kvitto på vår höga tekniska kompetens och förmåga att förstå användarens behov. Sedan en tid tillbaka arbetar vi med systemintegration för 3G-tjänster hos 3 och vi ser fram emot att utveckla nya affärer med de möjligheter som 3G erbjuder.

3 är först med att erbjuda mobil videokommunikation i Sverige. I Sverige och Danmark ägs 3 av Hutchison Whampoa (60%) och Investor AB (40%). Båda företagen har stora internationella nätverk och besitter världsledande industriell och teknologisk erfarenhet. Genom Hutchison Whampoa är 3 världsledande inom mobil videokommunikation med 3G-licenser i ett flertal länder världen över. 3 erbjuder förutom vanliga mobilsamtal och videosamtal ett brett spektrum av tjänster kring nyheter, underhållning och positionering.

-Med mobil videokommunikation och snabb överföring öppnas många nya möjligheter, säger Lars Hermansen, IT Reseller Sales Manager, på 3. Tekniken ger bättre och snabbare kommunikation som passar såväl privatpersoner som företag inom de flesta branscher. Nästa generations mobiltelefoni är bra för Sverige. Därför väljer vi att arbeta med högt tekniskt nischade företag som Cybercom.

Bengt Levin, Affärsområdeschef Cybercom, 08 - 578 646 00,
0708 - 57 62 75

Cybercom är ett IT-konsultföretag med fokus på att utveckla och stärka kundens verksamhet genom att leverera affärsutvecklande IT-lösningar inom telekom, finans och läkemedelsindustri. Cybercom grundades i Sverige 1995 och är sedan 1999 noterat på Stockholmsbörsens O-lista. Cybercom är en finansiellt stark koncern med verksamhet i Europa och kontor i Sverige, England och Danmark. Vi är ca 300 medarbetare med en genomsnittlig konsulterfarenhet på tretton år, som i kreativ och utvecklande miljö sätter värde i professionalism, erfarenhet, relationer och det resultat vi levererar.