Svenska McDonald's AB

30 000 gäster på rundvandring i McDonald’s kök

Pressmeddelande   •   Okt 25, 2005 11:11 CEST

Närmare 30 000 människor tog chansen när McDonald’s öppnade dörrarna till sina kök. Under oktober månad har alla franchisetagare och restaurangchefer runt om i landet tagit med gästerna bakom kulisserna för att berätta om företagets kvalitetsarbete och informera om matsäkerhet. Det var många som tog chansen att få veta mer om allt från rostning av hamburgerbröd till rengöring av grillarna.

- Det är fantastiska siffror och jag är idag oerhört glad över att vi har fått möjlighet att berätta om vår höga matkvalitet och dela med oss av vår kunskap om matsäkerhet för så många, säger Alan Dunn, vd på Svenska McDonald's.

- Vi har med Backstage visat våra gäster hur stolta vi är över våra medarbetare och den omsorg de lägger på varje Big Mac, sallad eller McFish som serveras, fortsätter Alan Dunn.

Backstage at McDonald's har pågått under oktober månad och avslutades i helgen. Gästerna har haft möjlighet att få svar på alla upptänkliga frågor. Vad är det t.ex. för plåtkort med nummer där produkterna ligger?

- Vi vill att våra gäster ska känna sig trygga och ställa höga krav på de restauranger de besöker. Med Backstage har vi kunnat visa i handling hur vi arbetar för att ge gästerna den tryggheten. Under rundturerna har våra gäster fått möjlighet att själva skaffa sig fakta och se våra råvaror och hur tillagningen av vår mat går till, säger Peter Wiberg, inköps- och kvalitetsdirektör, Svenska McDonald's.

Visste du att på McDonald's serveras alltid:

100% nötkött -utan tillsatser
Ekologisk mjölk
Fisk som fångas med ekologiskt hållbara metoder
Kyckling som föds upp under mycket höga hygienkrav
Nyckelhålsmärkta alternativ
För mer information kontakta
Susanna Hörnlund, informatör, Svenska McDonald's, 08-740 85 87 eller 070-354 85 87

Peter Wiberg, inköps- och kvalitetsdirektör, Svenska McDonald's, 08-740 85 51 eller 070-354 85 51

Här finns även högupplösta bilder som kan användas i tryck.

Backstage Hamngatan.JPG