Fältbiologerna

300 demonstrerade i Jokkmokk mot gruvor

Pressmeddelande   •   Feb 09, 2013 18:23 CET

Bilder från demonstrationen finns att ladda ner på http://faltbiologerna.se/pressmeddelanden/300-demonstrerade-i-jokkmokk-mot-gruvor

Fältbiologernas nystartade gruvnätverk kom till Jokkmokk under marknaden för att delta i demonstrationen för ett gruvfritt Jokkmokk, för fast mark och rent vatten.

300 personer gick i ett demonstrationståg genom Jokkmokk, mitt i folkvimlet under Jokkmokks marknad. Med paroller som ”Sluta gräva i våran jord, Sverige är inget smörgåsbord”, ”Gruvboom är dödsdom” och ”Inga gruvor i Jokkmokk, nog med gruvor i Sapmi” tågade vi genom byn. Demonstrationen arrangerades av Fältbiologerna, Urbergsgruppen, Nätverket inga gruvor i Jokkmokk, RUSA (Rätten för Urfolket Samerna), Naturskyddsföreningen Jokkmokk, Jåhkågasska sameby, Sirges sameby, Tuorpon sameby, Sierri sameby och Udtja sameby. Demonstrationen avslutades vid Folkets Hus med tal och uppvisningar.

Fältbiologerna är som rikstäckande förening för miljöengagerade ungdomar oroliga för den utveckling som sker över hela Sverige idag. Regeringen för en skoningslös politik för att öka utvinningen av ändliga resurser ur jordskorpan, till skada för miljö och framtida generationer. Många nya gruvor planeras, bland annat i Jokkmokk, Tärnaby, Gränna och Västervik. Redan den 14 februari förväntas regeringen klubba en mineralstrategi som ska peka ut vägen för Sveriges kommande mineralpolitik.

-  Den politik regeringen för tar inte hänsyn till miljö och hållbarhet. Inte heller till lokalbefolkning eller ursprungsbefolkning. Därför protesterade vi tillsammans med lokalbor och samer mot den gruvboom som hotar Jokkmokk, säger Salomon Abresparr, ordförande i Fältbiologerna.

-  En gruva är bland det värsta ingrepp man kan göra i naturmiljön och får konsekvenser för stora områden för lång tid framöver. Förgiftade marker och vattendrag är tyvärr ofta förknippat med gruvdrift. Det är med oro vi ser på den senaste gruvläckan i Talvivaara i Finland, vilket rankas som en av Europas största miljökatastrofer i modern tid, säger Maria Tranvik från Fältbiologernas gruvnätverk.

Kontakt:

Salomon Abresparr, ordförande Fältbiologerna

070-8142082

Maria Tranvik, Fältbiologernas gruvnätverk

073-7762177

Fältbiologerna

Ute i naturen. Inne i miljödebatten.

Fältbiologerna är Sveriges största förening för natur- och miljöintresserade ungdomar.