Spring Wine & Spirits

360 flaskor Plantation Trinidad Rom anno 1989 - exklusiv lansering 3:e februari

Pressmeddelande   •   Jan 27, 2014 13:30 CET

Den 3:e februari släpps 360 flaskor av romen Plantation Trinidad 1989 på Systembolaget. De exklusiva buteljerna är uppmärkta med ett unikt nummer samt fatets beteckning. Denna rom är ett måste för den inbitna Plantation-konnässören och visar prov på producentens högkvalitativa arbete genom åren.

Plantation-serien med lagrade romsorter har vuxit kraftigt i populäritet vilket kan speglas i den stadiga tillväxten på Systembolaget. I oktober månad var Plantation Grande Reserve den mest sålda mörka, lagrade romen på Systembolaget, hela 1000 liter före den näst mest sålda.

- Genom att lansera exklusiva Plantation Trinidad 1989 vill vi erbjuda de trogna Plantation fansen en äldre och än mer utvecklad dubbellagrad rom, säger Christof von Heincz, Business Manager på Spendrups Vin.

Denna rom har vilat på ett utvalt bourbonfat sedan 1989 för att sedan slutlagras på cognacsfat i Frankrike. Just slutlagringen på cognacsfat är Plantation-seriens signum. Detta för att fatet ger romen en mjukhet och balans som lett till Plantations erkännande som en premium rom.

Plantation Trinidad 1989 har en stor, komplex, lätt rökig doft av rostade nötter, läder, karamell och vanilj. Smaken är fyllig, lätt eldig med inslag av vanilj, läder, örter och arrak. Destilleringen har skett på kolonnpanna efter jäsningsprocessen.

Sedan tidigare finns Plantation Trinidad 1999 i Systembolagets beställningssortiment.

Plantation Trinidad 1989
Ursprung: Trinidad | Producent: Plantation Rum | Årgång: 1989 | Alkoholhalt: 45% | Vol: 70cl | Art.nr: 11431 | Pris: 741kr | Lansering: 3 februari 2014 | Antal flaskor: 360 stycken

För mer information, vänligen kontakta;

Christof von Heincz, Business Manager på Spendrups Vin, tel 076-516 88 25, christof.vonheincz@spendrupsvin.se

www.spendrupsvin.se

Spendrups Vin importerar, säljer och marknadsför vin. Företaget har 20 medarbetare och är ett helägt dotterbolag inom Spendrups dryckeskoncern. Vi arbetar nära tillsammans med Spendrups Bryggeri, framförallt avseende försäljning och distribution. Sedan starten 1995 har vinbolaget vuxit till att bli en ledande distributör av vin till Sveriges restaurangmarknad och är leverantör av ett brett sortiment till Systembolaget.

Spendrups Vin representerar idag ett 70-tal vinproducenter på den svenska marknaden. De största varumärkena i portföljen är bland annat E & J Gallo Winery, McPherson, Trapiche, Ogier, Boschendal, El Coto, Cono Sur, Peter Lehmann och Frescobaldi.