Skyscanner

4 av 10 skapar nya relationer under flygresan

Pressmeddelande   •   Maj 16, 2012 10:08 CEST

En ny undersökning från flygjämförelsesajten Skyscanner visar att 39 procent av mer än 700 tillfrågade flygresenärer har utvecklat en vänskapsrelation med någon de träffat på flyget. Sex procent har inlett en romans med en ny bekantskap de stiftat ombord.

Många relationer har byggts uppe i luften. Fem procent av de som hittat nya vänner under flygresan tillbringade tid tillsammans på semestern och sju procent uppger att de har fortsatt att hålla kontakten även efter semestern. Men de flesta relationerna är ganska kortlivade. Endast två procent svarar att de har skapat relation på flygresan som är varaktig än idag.

För att hålla relationerna vid liv även efter semesterns är sociala medier ett bra verktyg. Tre procent svarar att de håller kontakten med nya bekantskaper de träffat ombord via sociala medier. Kanske är det just detta som flygbolaget KLM funderar på att utnyttja med sin nya Facebook-app som tillåter passagerare att ange sina uppgifter och välja vem de vill sitta bredvid under flygresan. 23 procent av de svarande menar att de kan överväga att använda sig av appen av nyfikenhet. En av fem svarade att de skulle använda den, medan 57 procent ansåg att appen bara var märklig.

– Det är tydligt att många resenärer vill ha ut mer av flygresan än att bara ta sig från A till B. Resultaten från undersökningen visar att det är ganska vanligt att hitta både nya vänner och romanser ombord numer. Att träffa nya människor är ju en del av det roliga med att resa och det finns inget som hindrar att detta tar form redan på flyget, säger Linda Edstrand, Skandinavienchef på Skyscanner.se.

Om Skyscanner

Skyscanner är Europas ledande sajt för billiga flygresor. Använd vårt smarta verktyg som söker på 1000 flygbolag, både lågprisflygbolag som Ryanair och reguljära flygbolag som SAS, för att hitta de billigaste dagarna att flyga på och de billigaste destinationerna att flyga till. Följ oss på Twitter och Facebook.