Forex AB

4 miljoner räddade åt bankerna.

Pressmeddelande   •   Apr 01, 2003 00:00 CEST

En man som i undre världen kallas 'målvakt' försökte 27MAR2003 få ut 470.000 SEK från en annan persons bankkonto. På falska ID-handlingar hade mannen fått två postväxlar som ställts ut av en stor bank i Stockholm. För postväxlarna önskade mannen valuta i USD och EUR.
FOREX-personalen har lärt sig vara misstänksamma vid dylika transaktioner och ringde utställande bank som godkänt postväxlarna. De blev irriterade på FOREX-personalens misstänksamhet. Trots en avvisande attityd från banken, kontaktade FOREX kontoinnehavaren direkt. Denne befann sig inte i Stockholm och blev förskräckt inför risken att få sitt bankkonto tömt.
Bedragaren uppehölls i FOREXbutiken och följde odramatiskt med när tillkallad polis hämtade honom.
Bedrägerier med postväxlar ökar. Det är för enkelt för bedragare att komma över kontobesked genom att fiska ur brevlådor. Bedragare tillverkar en falsk ID-handling. Banker hanterar valuta i mindre utsträckning. Därmed besitter de inte längre skickligheten att avslöja falska ID-handlingar.
Banken skriver ut postväxeln och bedragaren går till FOREX för att få postväxeln bytt mot valuta. Bankerna vägrar ofta att bekräfta att postväxeln bedömts äkta.
Orsaken är att Bankföreningen bestämt att endast medlemmar i bankföreningen har rätt till detta självklara skydd.
FOREX har senaste året avslöjat tiotal bedragare genom kontroll hos kontoinnehavaren eller avslöjat förfalskade ID kort som tidigare godkänts av bank.
För att stoppa dessa bedrägerier krävs bättre samarbete mellan bankerna och detaljhandeln. Vid större uttag borde bankerna kontakta kontoinnehavaren. Tiotals miljoner har bankerna förlorat på dessa bedrägerier senaste 12 månaderna, varav FOREX har räddat ca 5 miljoner.