Sveriges Annonsörer

4 reklamfilmer nominerade för stor idé och lite budget

Pressmeddelande   •   Okt 20, 2005 17:09 CEST

I reklamfilmstävlingen BUG belönas reklamfilmer som är välgjorda, har kreativ höjd och har uppnått effekt - men som producerats med en liten budget. I år delas priset ut för andra gången och bakom priset står BUG-akademien som bildades 2003 av ett antal stora annonsörer och reklamköparnas intresseorganisation Sveriges Annonsörer.

För att klassas som en BUG-film får bland annat produktionen av en reklamfilm kosta maximalt 400 000 kr, eller 300 000 kr per film i en serie (exklusive idéarvode).
Intresset för att tävla i årets upplaga av BUG har varit stort. Ett knappt 30-tal annonsörer gör upp om titeln ”årets bästa BUG-film”.

- Intresset för tävlingen och BUG-akademien är växande. Vi säger inte att alla reklamfilmsproduktioner ska vara BUG-filmer, men många gånger kan man ifrågasätta om det verkligen är relevant att betala en miljon kronor eller mer för en reklamfilm. Kreativitet och effekt kan uppnås ändå, säger Anders Ericson, vd på Sveriges Annonsörer.

Och de nominerade i årets BUG-tävling är

Annonsör: LAFA/Enheten för sexualitet och hälsa
Kampanj: Telefonkedjan
Reklambyrå: ESTER
Produktionsbolag: Armstrong Film

Annonsör: Majblommans Riksförbund
Kampanj: Majblomman 2005
Reklambyrå: ANR.BBDO
Produktionsbolag: Stink Stockholm

Annonsör: Wasabröd
Kampanj: Byt Bröd!
Reklambyrå: Forsman & Bodenfors
Produktionsbolag: Rawfilm

Annonsör: Upsala Nya Tidning
Kampanj: Fågel/Pilbåge/Modellplan – ”Ha koll på allt i Uppsala”
Reklambyrå: Vargen Reklambyrå
Produktionsbolag: Flickorna Larsson

Ett av dessa bidrag kommer att vinna förstapriset för bästa BUG-film. Prisutdelningen sker i samband med att andra reklampriser delas ut på 100-wattsfesten den 8 november.

Juryarbetet har letts av Mikael Hellman, varumärkesansvarig på If. Till sin hjälp har han haft Patrik Forsberg, Forsberg & Co. Åsa Telandersson, Initiative Universal Media, Anna Vegerfors, Aftonbladet Nya Medier, Mats Wester, Spendrups samt Johan Westman, Kanal 5.

För ytterligare information, kontakta gärna:
Anders Ericson, vd Sveriges Annonsörer: 08-545 252 32, 0708-18 75 99.
Elisabeth Thörnsten, informationschef på Sveriges Annonsörer och projektledare för BUG: 08-545 252 34, 0708 - 34 66 30.

Du kan även läsa mer om tävlingen och BUG-akademien på www.annons.se/BUG