Guava Sverige

40% mäter inte effekten av sin marknadsföring effektivt

Pressmeddelande   •   Sep 16, 2010 08:41 CEST

Guava lanserar Digital Marketing Trend Report 2010- en helt ny undersökning inom digital marknadsföring.

En helt ny rapport inom digital marknadsföring har lanserats vid namn ”Digital Marketing Trend Report 2010”. Undersökningen som är genomförd av internetmarknadsföringsbyrån Guava i samarbete med Linneuniversitetet kartlägger i vilken utsträckning företag på den svenska marknaden arbetar med digital marknadsföring och deras planläggning för framtida satsningar inom detta område.

Rapporten visar trenden för Internetmarknadsföring i Sverige med fokus på sökmotoroptimering, PPC -sponsrade länkar och sociala medier. Undersökningen visar bland annat att allt fler företag satsar allt mer på sökmotoroptimering, sponsrade länkar och sociala medier, exempelvis planerar hela 44 % av företagen att öka sina investeringar i social marknadsföring kommande år. Ett problem som kartläggs i rapporten är dock att företag ser svårigheter i att mäta ROI från sociala medier. Digital Marketing Trend Report visar att ca 40 % av företagen idag inte mäter ROI så effektivt som de önskar från sin digital marknadsföring i form av sökmotoroptimering, sponsrade länkar och sociala medier. 56 % av företagen använder idag sociala medier för att öka kännedomen om sitt varumärke och 52 % använder sökmotoroptimering i samma syfte.

Syftet med Digital Marketing Trend Report är att belysa det växande området inom onlinemarknadsföring vilket tidigare varit begränsat i sin utforskning, framförallt på den svenska marknaden. Guava UK har tidigare gjort en liknande undersökning för den brittiska marknaden i form av The UK Search Engine Marketing Benchmark Report.

Digital Marketing Trend Report baseras på en undersökning med ca 4000 tillfrågade företag som arbetar med någon form av digital marknadsföring. Rapporten belyser även hur leverantörerna av Internetmarknadsföring upplever dagens satsningar på bland annat sökmotoroptimering, onlineannonsering och sociala nätverk samt hur de spår branschens framtida utveckling.

För att ta del av undersökningen och dess slutsatser besök www.guava.se/digital-marketing-trend-report-2010 för att beställa ditt exemplar av rapporten.

Guava är en internationell internetmarknadsföringsbyrå som levererar helhetslösningar inom digital marknadsföring. Guava har lång erfarenhet och stor expertis inom sökmotoroptimering, marknadsföring i sociala medier, sponsrade länkar samt effektmätning och uppföljning på investeringar med hjälp av verktyg som Google Analytics. Guava Sweden AB är ett av fyra företag i Sverige som är certifierade inom Google Analytics.

Samarbetet med Netbooster gör Guava till ett av de största företagen inom branschen, med totalt 450 anställda på Nordisk, Europeisk och Internationell nivå. Exempel på kunder är Toyota , SCA, Black & Decker, Jysk, Nokia, E-on, Nestlé och American Express.

För mer information kontakta Jonas Johnsson, jonas.johnsson@guava.com, +46 480 78 01 00