G:loot

45 miljoner till startupen Gumblers e-sportsatsning

Pressmeddelande   •   Sep 20, 2016 09:34 CEST

Gumbler som grundades 2013 har med sin unika e-sportplattform blivit den ledande tjänsten för att tävla i skicklighetsbaserade spel om riktiga pengar. Efter investering kommer Gumbler att expandera, inte bara till fler mobilspel utan även till PC.

“Med den här investeringen har vi möjlighet att inte bara expandera till fler mobila plattformar utan även till PC-spel, som just nu dominerar marknaden för e-sport. Vi kommer att kunna erbjuda världens bästa lösning för både spelutvecklare och spelare som vill ta sig in i e-sport där man kan spela om riktiga pengar”, säger Patrik Nybladh, grundare och VD på Gumbler.

Det senaste året har Gumblers plattform lanserats i flertalet mobilspel med extremt goda resultat. Man har bl.a. en snittomsättning på 400 kronor per betalande spelare och månad. Mad Skills Motocross 2 är det spel som hittills i år har störst utbetald summa till spelare på Gumblers plattform. Med över 10 miljoner kronor har Gumbler möjliggjort att mobilspelet nu är det 10:e största spelet i världen sett till vinstpengar utbetalda till spelare.

“Gumblers ledande plattform ligger helt rätt i tiden! E-sport har idag flera utövare och anhängare än många traditionella sporter och Gumbler är i en perfekt position att inte bara bli en stor aktör inom gaming och e-sport, utan även vara med och förändra hela branschen”, säger Martin Dahlin, VM-hjälte, fotbollsagent och investerare.

Expansionskapitalet gör Gumbler till ett av världens mest intressanta bolag inom segmentet gaming och e-sport. Enligt Mediavision lockade e-sport fler tittare online än all annan sport under andra kvartalet 2016.*

“Sedan jag fick upp ögonen för e-sportens fantastiska värld har jag velat bli delaktig i det på något sätt. Som elitidrottsman är det alltid intressant att få vara med och utveckla framtidens stjärnor och min förhoppning är att Gumbler kommer att göra e-sport ännu större”, säger tennisproffset Robin Söderling.

“Som fotbollspelare på elitnivå internationellt känner man ju ett litet extra ansvar för landets idrottare och det är otroligt kul att Sverige har en så framträdande position inom e-sport. Jag är väldigt nyfiken på teknisk utveckling och ser verkligen fram emot att vara med och bidra till utvecklingen av en plattform för e-sportsrelaterad underhållning”, säger Andreas Granqvist, ny lagkapten för Sveriges herrlandslag i fotboll.

För mer information, vänligen kontakta:

Simon Sundén, VP

Mail: simon@gumbler.com

Om Gumbler

Gumbler är en unik spelare-till- spelare e-sportsplattform som gör det möjligt för spelare över 18 år att på mobil, tablet och PC-spel tävla mot vänner och andra motståndare om riktiga pengar i spel de redan spelar och älskar. Gumbler grundades 2013 av Patrik Nybladh och har haft sin unika plattform på marknaden sedan hösten 2015. Gumbler har idag 15 anställda och i styrelsen sitter bland andra Johan Persson, medgrundare av MAG Interactive, Simon Sundén f.d. e-sportansvarig på MTG, samt Håkan Jerner, f.d. Nordenchef på Unibet.