Naturskyddsföreningen

45 vargar kan skjutas i vinter

Pressmeddelande   •   Feb 05, 2010 15:26 CET

Regeringens nya rovdjurspolitik innebär förutom den kritiserade licensjakt som genomfördes i början på januari också att besluten om skyddsjakt nu har delegerats till länsstyrelserna.
Sammanlagt innebär det att jakten på varg denna vinter kan överstiga 45 djur, på en vargstam som enligt riksdagen ska ligga på 210 individer.

Naturvårdsverket har nu beslutat om den delegering av skyddsjakten till länsstyrelserna som följer av rovdjurspropositionen. En kvot på högst tolv vargar är beslutad.

– Skyddsjakten behövs, den handlar om att förhindra skador av olika slag, t.ex. på tamdjur, och besluten på jakten tas mot enskilda individer. Men effekten av det olyckliga beslutet om den okontrollerade licensjakten blir en alldeles för hård skattning av en skör rovdjursstam, säger Mikael Karlsson ordförande i Naturskyddsföreningen

Utöver de 27 vargar som licensjakten tillät, plus den varg som sköts över det tillåtna antalet, och de 12 vargar som nu riskerar att skjutas efter länsvisa beslut om skyddsjakt, har Naturvårdsverket på egen hand tidigare beslutat att tillåta skyddsjakt i en rad fall, vilket medfört att minst 5 vargar till har fällts denna vinter. Dessutom pågår ännu skyddsjakt på ytterligare någon varg.

Sammantaget kan alltså vargjakten denna vinter överstiga 45 vargar! Med fler nya beslut om skyddsjakt från Naturvårdsverket kan siffran bli ännu högre.

– Så här kan man som ansvarig regering och myndighet inte hantera ett akut hotat däggdjur, det är inte hållbart att ta bort en så stor del av en stam som dessutom är mycket känslig på grund av inavel, säger Mikael Karlsson.

För frågor kontakta:
Mikael Karlsson, ordförande, 070-316 27 22
mikael.karlsson@naturskyddsforeningen.se
Klas Hjelm, naturvårdsexpert, 070-208 23 91
klas.hjelm@naturskyddsforeningen.se
Anders Grönvall, presschef, 070-655 46 19
anders.gronvall@naturskyddsforeningen.se

Naturskyddsföreningen är en ideell miljöorganisation med kraft att förändra. Vi sprider kunskap, kartlägger miljöhot, skapar lösningar samt påverkar politiker och myndigheter såväl nationellt som internationellt. Dessutom står vi bakom världens tuffaste miljömärkning Bra Miljöval. Klimat, hav, skog, miljögifter och jordbruk är våra viktigaste arbetsområden. Föreningen har 184 000 medlemmar och finns i lokalföreningar och länsförbund över hela landet. Välkommen att bli medlem, skänka en gåva eller bli företagssponsor. www.naturskyddsforeningen.se | Mobil hemsida (wap): mobil.naturmob.se | Pg 90 19 09-2 | 08-702 65 00