Coop

450 miljoner kronor tillbaka till medlemmarna - ekonomisk nytta viktigaste skälet för medlemskap

Pressmeddelande   •   Apr 08, 2009 09:43 CEST

Konsumentkooperationen delade 2008 ut premiecheckar till sina medlemmar motsvarande ett värde av 450 miljoner kronor. Coops senaste medlemspanel visar att det är just den ekonomiska nyttan som Coop MedMera-kortet står för som är det viktigaste skälet att vara medlem i en konsumentförening.

- Vårt huvuduppdrag är att skapa ekonomisk nytta för medlemmarna. Medlemmarna i undersökningen säger också att det är premiecheckar, medlemspriser och medlemsrabatter som är det viktigaste skälet till medlemskapet, säger Ivar Fransson, marknadsdirektör Coop Sverige och vd för Coop MedMera.

Premiecheckarna som ger 5 eller 10 procents rabatt är det kunderna värderar högst, tillsammans med medlemspriser och medlemsrabatter i butiker och stormarknader. Men även erbjudanden på resor och hotell är viktiga fördelar, samt att Coop MedMera-kortet kan användas som betalkort.

Andra viktiga skäl att vara medlem är enligt undersökningen att man tror på konsumentkooperation som idé och att man sympatiserar med de grundläggande värderingar som kooperationen står för.

- Vår målsättning är att bli ännu bättre på att skapa ekonomisk nytta för medlemmarna i all vår verksamhet. Vi ska också tydligare berätta om den nyttan och även om de saker vi gör för att bidra till en hållbar utveckling och i förlängningen till en bättre värld. Den kombinationen är också temat för våra nya reklamfilmer, säger Ivar Fransson.

Coops Medlemspanel är ett sätt att föra en kontinuerlig dialog med medlemmar och ägare för att kunna möta deras önskemål i butik. 7 900 medlemmar svarade på frågorna i den senaste panelen.

Fakta Coop MedMera-kortet:
Drygt 3 miljoner medlemmar och 3,5 miljoner kort (kostnadsfria extrakort till övriga familjen)
Poäng på allt du handlar i alla 1 200 Coop MedMera-butiker
Premiecheck värd minst 50 kr vid 5000 poäng
Medlemspriser varje vecka i Coops butiker
Rabatt på resor, hotell, nöjen och spännande upplevelser
Poängsaldo via Internet
Tidningen Coop Mersmak vid köp för 1 200 kr eller vid 12 köp per månad

För mer information:
Ivar Fransson, marknadsdirektör Coop och vd Coop MedMera Bank AB, 08-743 50 11
Coops pressjour, 08-743 23 33

Coop Sverige AB bedriver dagligvaruhandel i butikskedjorna Coop Forum, Coop Extra, Coop Konsum, Coop Nära och Coop Bygg. Coop Sverige är ett helägt dotterbolag till Kooperativa Förbundet (KF).