Länsförsäkringar

451 000 barn oförsäkrade mot sjukdom och olycksfall

Pressmeddelande   •   Okt 03, 2005 09:47 CEST

En stor del av Sveriges föräldrar har inte tecknat en separat sjuk- och olycksfallsförsäkring åt sina barn, visar en undersökning från Länsförsäkringar. Därmed står barnen utan försäkring mot sjukdom på dagis och fritids, i skolan samt på fritiden.

– En utbredd missuppfattning är att kommunerna täcker detta, men så är det inte. Barnen är olycksfallsförsäkrade till, från och under skoltid samt i vissa fall på fritiden. Men den viktiga sjukdomsdelen saknas helt, säger Elisabeth Hedmark, Länsförsäkringars privatekonom.

Enligt undersökningen har 22 procent av föräldrarna inte tecknat separat försäkring medan 74 procent har gjort det. 4 procent vet inte. Äldre småbarnsföräldrar tecknar i väsentligt högre grad försäkringar än yngre. Bland föräldrar i åldrarna 16-24 år är teckningsgraden 25 procent medan den i åldrarna 25-39 år är hela 83 procent.

– Det är viktigt att kontrollera med sin kommun vad som gäller för sitt barn. Ännu viktigare är att barnen har sjukdomsskydd eftersom en stor majoritet av skadorna är sjukdomsrelaterade, säger Elisabeth Hedmark.

Totalt har 7 800 privatpersoner i åldrarna 16-69 år telefonintervjuats av Hermelin Nordic Research under perioden 17 maj till 12 juni 2005. Vid årsskiftet utgjordes befolkningen mellan 0 och 18 år av 2 050 198 personer.

För ytterligare information kontakta:

Elisabeth Hedmark, privatekonom Länsförsäkringar
073-96 920 01 90
elisabeth.hedmark@lansforsakringar.se

Dag Rosander, presschef Länsförsäkringar AB
dag.rosander@lansforsakringar.se

Länsförsäkringar är med 24 självständiga länsförsäkringsbolag och det gemensamt ägda Länsförsäkringar AB Sveriges enda kundägda och lokalt förankrade bank- och försäkringsgrupp. Länsförsäkringar har Sveriges mest nöjda bank- och försäkringskunder enligt Svenskt Kvalitetsindex. Länsförsäkringar är Årets Sakförsäkringsbolag för tredje året i rad enligt Affärsvärlden och har utnämnts till Årets Bank av Privata Affärer. Länsförsäkringar har ett brett utbud av försäkringar och finansiella tjänster för företag och privatpersoner. Länsförsäkringar är marknadsledande inom svensk sakförsäkring med en marknadsandel på över 31 procent. Marknadsandelen inom liv- och pensionsförsäkring är 10,8 procent och inom bank 3,0 procent. I Länsförsäkringar ingår även Agria Djurförsäkring. Länsförsäkringar förvaltar tillgångar om 150 miljarder kronor.