elskling AB

454 053 hushåll bytte elbolag 2012

Pressmeddelande   •   Feb 12, 2013 08:08 CET

Idag presenterades antalet elbyten för december månad. Antalet var 45 267 och därmed står det klart att 454 053 hushåll bytte elhandelsbolag under 2012. Det är drygt 10 000 elbyten (två procent) färre än 2011 då 464 241 hushåll bytte elhandlare. Det populäraste elavtalet under 2012, bland de som bytte på elskling.se, blev fast elpris i ett år.

Det är positivt att det fortsatt är många hushåll som ser över sitt elavtal. Det råder en hård konkurrens mellan Sveriges elhandelsbolag och deras kunderbjudanden skiljer sig mycket åt. Elskling.se rekommenderar alla hushåll att spendera några minuter på att jämföra hushållets nuvarande elavtal med det som erbjuds på marknaden.

En faktor som Elskling antar inverkar på konsumenternas bytesbenägenhet är elprisnivån. Ett högt elpris får fler hushåll att prioritera ett elbyte. Medelspotpriset under 2012 blev det lägsta sedan 2007 och drygt 30 procent lägre än 2011. Det kan vara en förklaring till att färre bytte elbolag under 2012. Högst aktivitet var det under 2009 i början av den pågående finanskrisen. Då bytte drygt 520 000 hushåll elbolag.

En utveckling som går långsamt i rätt riktning är den minskande andelen hushåll med tillsvidarepris. I december 2012 var andelen 18,6 procent, vilket är tre procent lägre än under december 2011 (21,6 procent).

-Vi är glada över att antalet hushåll med dyra tillsvidareavtal fortsätter att minska. Med dagens elprisnivåer betalar tillsvidarekunderna cirka 40 procent mer för sin el jämfört med hushåll som gjort ett aktivt val av elavtal, säger Faraz Azima, vd för elbytesexperten elskling.se.

Under 2012 valde majoriteten av elskling.ses användare att teckna fast elpris. Populärast avtalslängd bland fastprisavtalen blev ettårsavtalet.

Om elskling.se – Sveriges största sajt för jämförelse och byte av elavtal

elskling.se erbjuder ett för konsumenten kompetent, enkelt och objektivt verktyg som underlättar krångliga jämförelser och bytesförfaranden och därmed stimulerar och ökar antalet som aktivt väljer elhandelsbolag. Sedan starten 2007 har sajten hjälpt över 300 000 svenskar att jämföra och byta elavtal på elskling.se. Företaget grundades och drivs sedan starten 2007 av fem civilingenjörer från KTH som efter några års erfarenhet från näringslivet samlades kring idén om att det behövs en oberoende, heltäckande tjänst av hög kvalitet som ökar transparensen på den svenska elmarknaden. Elskling blev utsedd till ett Gasellföretag 2012 av Dagens Industri. www.elskling.se