Film i Väst AB

46 nomineringar för Film i Västs samproduktioner i Danmarks guldbagge ”Robert”

Pressmeddelande   •   Dec 14, 2011 09:00 CET

Film i Västs samproduktioner dominerar nomineringarna till danska Robert, den danska motsvarigheten till svenska Guldbaggen.
Film i Västs samproduktioner har 46 nomineringar av 85 möjliga.
I särklass står regissörerna Pernille Fischer Christensen med sin film En familie, sexton nomineringar och Lars von Trier med Melancholia med 13 nomineringar. Prisvinnarna utses av den Danska Filmakademien.

- Det var en fantastisk nyhet och en stor ära för oss. 46 nomineringar är inte bara ett rekord, det är överväldigande. Vi gläds med alla inblandade, särskilt Pernille Fischer Christensen och Lars von Trier, det blir en tuff kamp dem emellan på Robert-galan. Dessutom sänder vi de varmaste gratulationer till alla våra vänner på Zentropa, säger Tomas Eskilsson, VD på Film i Väst.

Priset delas ut söndag 5 februari.

Film i Västs nominerade samproduktioner:
Flest nomineringar – hela 16 stycken – har Pernille Fischer Christensens film En familie, producerad av Zentropa, fått:  Bland andra Årets film, Årets manliga huvudroll, Årets kvinnliga huvudroll, Årets manliga biroll, Årets kvinnliga biroll (2 nominerade), Årets regissör, Årets manus, Årets fotograf, Årets Scenograf och Årets kostymör.

Lars von Triers film Melancholia, Zentropa är nominerade i 13 klasser. Bland andra Årets film, Årets kvinnliga huvudroll, Årets manliga biroll, Årets kvinnliga biroll, Årets regissör, Årets manus, Årets fotograf, Årets scenograf och Årets kostymör.

Heidi Maria Faissts film Frit Fald, Zentropa, sex nomineringar. Bland andra Årets barn- och ungdomsfilm, Årets kvinnliga huvudroll och Årets kvinnliga biroll.

Kaspar Holtens film Juan, Blenkov & Schønemann, fem nomineringar. Bland andra Årets fotograf och Årets Scenograf.

Christian E. Christiansens film ID:A, Zentropa, tre nomineringar: Bland andra Årets kvinnliga huvudroll.

Esben Toft Jacobsens  film Den kæmpestore bjørn, Copenhagen Bombay Productions, två nomineringar: Bland annat Årets barn- och ungdomsfilm.

Simon Stahos film Magi i luften, Zentropa, en nominering: Årets specialeffekter.

För mer information: www.dfi.dk

Film i Väst skapar förutsättningar för filmproduktion genom att bidra till finansieringen av filmprojekt. Investeringen i den enskilda filmen gör Film i Väst till samproducent och delägare och i dag är Film i Väst en av de mest framgångsrika regionala filmfonderna i vår del av världen.

Film i Väst i korta drag
Ägs av Västra Götalandsregionen
Omsättning: ca 95,5 MSEK (2010)
Uppdragsgivare är Västra Götalandsregionens regionala utvecklingsnämnd och Västra Götalandsregionens kulturnämnd.