Motillo AB

47% av e-handlarna inom B2C har bristande leveransinformation

Pressmeddelande   •   Apr 12, 2018 13:32 CEST

Konsultbolaget Motillo har analyserat 100 svenska e-handelssajter för att kartlägga vilka brister de har utifrån ett försäljningsperspektiv. Resultatet visar tydligt att det största problemet idag är bristen på leveransinformation, något som samtidigt efterfrågas av 93% av svenska köpare idag (Källa: E-barometern helårsrapport 2017, PostNord).

Om e-handelssajterna som har analyserats

E-handelssajterna är fördelade på flera olika branscher: skönhet, kläder och mode, fordon, sport & fritid och hemelektronik. Vissa företag är små (under 10 MSEK i omsättning), många är medelstora (10-200 MSEK) och några omsätter över en miljard.

Nedan följer de områden som har undersökts och ett urval av de mest förekommande problemen. Analysen har fokuserat på de problem som riskerar att minska besökarens benägenhet att slutföra ett köp.

Resultatet från analyserna

De vanligast förekommande problemen är följande:

Övergripande intryck

• USP:ar och säljargument saknas helt - 29%
  • Tekniska problem stör flödet för besökaren - 24%
  • För mycket text i svårläst typsnitt eller färg - 22%

Sök & navigering

• Huvudmenyn är svårnavigerad (för många val eller rörig) - 42%
  • Fritextsökning klarar inte felstavningar - 34%
  • Filtrering och sorteringsverktyg saknas helt eller fungerar dåligt - 22%

Produktpresentation

• Leveransinformation om produkten saknas - 47%
  • Merförsäljning saknas helt eller visar irrelevanta förslag - 21%
  • Slutsålda produkter visas på startsidan - 15%

Kassa/checkout

• Information om leveranstid saknas - 28%
  • Kunden måste fylla i sin leveransinformation manuellt (Checkout-lösning saknas) - 16%
  • Varukorg och kassa motsvarar inte övriga sajten i layout och manér - 12%

Anpassning till olika enheter

• Layoutproblem i mobilversionen (bilder kapas och information faller bort) - 37%
  • Viktig information visas ej i mobilversionen (säljargument, leveranstider m.m.) - 21%
  • Sidan är inte responsiv, mobilversion saknas - 12%

Slutsatser

En konsument ställer höga krav vid onlineköp idag. Produktpriser jämförs, fraktpriser och leveranstider påverkar köpet i högre grad än någonsin. Hur sajten är strukturerad och utformad är viktigt för om en e-handlare kommer att nå framgång eller inte. Inom kort kommer sannolikt e-handlare i Sverige att få konkurrens av Amazon som ser ut att planera en etablering inom kort. Oavsett om det sker eller inte så kommer det att vara avgörande för en e-handlare att uppfylla de krav som konsumenten ställer, annars kommer denne att söka sig till en annan butik istället. Flera av de problem vi har upptäckt är extra viktiga att åtgärda. Att få information om leveranstid uppger 93% av konsumenterna som viktigt idag och att upp till hela 47% av de undersökta e-handelsbutikerna saknar denna information gör att de går miste om en stor del av sin potentiella försäljning.

Läs hela rapporten här: 47% av e-handlarna inom B2C har bristande leveransinformation.

Motillo är ett konsultbolag inom e-handel och digitala affärer. Vi hjälper företag, B2B och B2C, att lyckas med sin försäljning online. Genom att utgå ifrån hur konsumenter och företagskunder vill handla så bygger vi anpassade e-handelslösningar för att nå maximal försäljning. Vårt kontor finns i Karlstad men våra kunder finns spridda över landet.

Digitala affärer är mer än e-handel. Att göra affärer kräver inte att man har en butik, varken online eller offline. Ändå har begreppet digitala affärer länge kretsat kring nätbutiker, transaktioner, betallösningar och köpknappar. Vi älskar att bygga e-handelslösningar, men vi är minst lika intresserade av digitala affärer i det större perspektivet; där ett företags hela närvaro i digitala kanaler är både fokuserat och genomtänkt, där ett besök på företagets webbplats eller en dialog via sociala medier ses som ett kundmöte, och där alla element samspelar och bidrar till företagets långsiktiga mål. Det är digitala affärer enligt oss.