SAMBA-samarbete för barnen

482 dagar kvar till den första partiledardebatten om enbart barn

Pressmeddelande   •   Apr 23, 2009 01:36 CEST

Kampanjen Kraftsamling för barnen är ute i god tid och kallar partiledarna till en valdebatt om barnfrågorna i augusti 2010. Nedräkningen börjar i dag 23 april kl 16.45 på Rum för Barn på Kulturhuset i Stockholm i samband med en utfrågning av riksdagens Tvärpolitiska Barngrupp.

Katti Hoflin, Kulturhuset inleder och Anders Lönegård, SAMBA, håller i utfrågningen.

Det blir också barnsånger, skrivna och framförda av Katarina Byman-Seger,
ackompanjerad av Svante Törngren.

Det finns 250 000 barn i Sverige som lever i social och ekonomiskt utsatthet. Det kan vara barn i familjen med mycket dålig ekonomi. Det kan vara föräldrar som missbrukar och därmed inte ger barnet den omsorg det behöver. Eller barn som utsätts för mobbning i skolan. Eller barn som på grund av funktionsnedsättningar inte har samma villkor som andra.

Av varje årskull barn hamnar cirka 12 000 barn utanför. Av Sveriges nästan 2 miljoner barn, innebär det att cirka 250 000 barn på olika sätt far illa.

Politikerna måste därför inse att en ordentlig satsning på barnen är nödvändig både utifrån samhällsekonomiska och mänskliga aspekter. När inte de normala resurserna räcker eller när föräldrarna inte orkar måste särskilt stöd sättas in. Och det ska komma så tidigt som möjligt. Ju senare insatser, desto dyrare blir det för samhället.

Hearingen på Rum för Barn är en uppföljning av den budkavel som kampanjen Kraftsamling för barnen delade ut till riksdagsledamöterna i september 2008. Politikerna uppmanades då att ta barnfrågorna på allvar.

Läs mer om kampanjen och organisationerna bakom den på www.kraftsamlingforbarnen.nu