Lindex AB

5,4 miljoner kronor insamlade till rosa bandet av Lindex

Pressmeddelande   •   Nov 13, 2006 10:46 CET

Lindex butiker sålde i år rekordmånga rosa band, nästan 270 00. Dessutom skänkte Lindex 1 krona per såld bh under hela oktober och 10 kronor under lördagen 28 oktober till rosa bandet-kampanjen. Tillsammans blev det drygt 5,4 miljoner kronor som nu ska användas till bröstcancerforskning.

– Det har varit ett oerhört tryck på försäljningen av rosa band i år. Den sista veckan fick vi ransonera de band vi hade kvar mellan butikerna. Många av våra kunder köpte i år flera rosa band för att visa sitt engagemang och stödja forskningen, säger Ulrika Danielson, informationschef på Lindex.

Lindex är en av huvudsponsorerna för kampanjen och det är för fjärde året i rad som företaget stödjer kampanjen. I år var företagets alla butiker i Sverige, Norge, Finland, Tyskland, Estland och Lettland engagerade i insamlingen och samlade totalt in 5,4 miljoner kronor. I Sverige samlades den största summan in cirka 3,8 miljoner kronor.

– Bröstcancerforskningen har gjort stora framsteg när det gäller behandling och idag överlever tre av fyra som får sjukdomen. Större delen av dagens forskning bekostas av insamlade pengar vilket innebär att den hjälp vi nu fått från Lindex och deras kunder är ett välkommet och viktigt tillskott, säger Magdalena Jansson, projektledare för Cancerfondens rosa bandet-kampanj.

De insamlade pengarna går till bröstcancerforskning. Dessutom går en del av pengarna till Bröstcancerföreningarnas Riksorganisation, BRO, som arbetar med stöd till drabbade och deras anhöriga.

För ytterligare information kontakta:

Ulrika Danielson, Informationschef

Telefon: +46 (0)31-739 50 05

Mobil: +46 (0)709-50 16 13

Lindex inspirerar kvinnor och deras barn med ett koordinerat och prisvärt mode. Med cirka 350 butiker i Sverige, Norge, Finland, Tyskland, Estland och Lettland är Lindex en av norra Europas största modekedjor. Lindex produktområden är damunderkläder, damkläder, barnkläder och kosmetik.

www.lindex.com