Ving Sverige AB

5 av 10 svenskar har semestrat i Spanien mer än sex gånger

Pressmeddelande   •   Okt 03, 2016 15:01 CEST

I 60 år har Vings resor till Spanien lockat semesterfirande svenskar till landet. I Vings resepanel där 11 445 personer svarat på frågor om semesterresor uppger 9 av 10 att de någon gång semestrat i landet, varav över hälften sex gånger eller mer. Dessutom planerar 54,6 procent att resa till Spanien det närmsta året.

- Spanien toppar alltid listorna över våra mest populära resmål framför allt med Mallorca och Kanarieöarna i topp. Det är främst det sköna klimatet, kort flygresa, sol och bad som lockar, säger Magdalena Öhrn,informationschef på Ving.

Topp-5 – Detta lockar mest med Spanien (fler val möjliga)
Den relativt korta flygresan                        68,5 procent
Sol och bad                                                54,5 procent
Det behagliga klimatet                               45,7 procent
God mat och dryck                                    35,7 procent
Möjlighet till både stadspuls och strandliv 24,9 procent

9 av 10 återvänder
Det är ingen tvekan om att Spanien är ett älskat resmål som många ständigt återvänder till. 55 procent har varit där sex gånger eller fler, drygt 20 procent fyra till fem gånger och 19 procent två till tre gånger. Endast sex procent har varit där en gång.

På frågan hur ofta man semestrar i Spanien svarar Resepanelens deltagare:
Minst en gång per år                                 32,5 procent
Minst en gång inom en femårsperiod        25,8 procent
En gång vartannat år                                20 procent
Minst en gång inom en tioårsperiod         13,2 procent
Annat                                                         9,6 procent

Fastland eller ö-liv?
På frågan om man vill resa till spanska fastlandet eller någon av de spanska öarna, exempelvis Kanarieöarna eller Mallorca, svarar över hälften (55 procent) att de väljer öarna medan 38,5 procent föredrar båda alternativen. På Spaniens fastland är det främst Barcelona som lockar följt av kuststräckorna Costa del Sol (Malaga, Marbella) och Costa Blanca (Alicante, Benidorm).

Vings Spanien – större än många tror
Enligt resepanelen planerar 54,6 procent att resa till Spanien det närmsta året. Ving har arrangerat resor till landet i över 60 år och erbjuder ett stort utbud med över 60 resmål och 900 hotell att välja bland. Oavsett om man önskar strand eller stad, en resa med många aktiviteter eller lugna dagar vid havet finns resmål för alla. Från ö-liv på Kanarieöarna, Mallorca, Ibiza till fastlandet med resmål som Madrid, Barcelona, Costa del Sol, Costa Blanca eller Costa de Almeria.

Prisexempel: Flyg t/r Stockholm - Almeria med Thomas Cook Airlines Scandinavia, avresa 12 maj, 2017. Boende 1 vecka i 2-rumslägenhet på Apartamentos Maracay (VV+). 3 975: - per person.

Om Resepanelen:
Resepanelen är en internetbaserad, oberoende och opolitisk panel som speglar åsikter när det gäller semester, resor och andra närliggande frågor. Den här panelen har besvarats av 11 445 personer. Undersökningen genomfördes i september, 2016. Att vara med är frivilligt och helt kostnadsfritt, och man kan när som helst lämna panelen. Urvalet är ett s.k. bekvämlighetsurval och de som svarar väljer själva att göra det via en webbenkät.

För ytterligare information eller högupplösta bilder, kontakta: Magdalena Öhrn, informationschef Ving, tel 0709-513075, magdalena.ohrn@ving.se

Foto: Ving

Ving är Sveriges ledande researrangör med resor till fler än 400 resmål i över 50 länder. Ving arrangerar charterresor, flexibla paketresor med reguljärflyg och säljer även enskilda flygbiljetter och hotellövernattningar till den som vill resa på egen hand. Resorna säljs via internet, telefon, i butik och i utvalda resebyråer över hela landet. Ving ingår tillsammans med Globetrotter i Ving Sverige AB med cirka 200 anställda och cirka 700 000 resenärer årligen. Ving Sverige AB ingår i den internationella resekoncernen Thomas Cook Group plc som är noterad på London-börsen.