Universal Music Sweden

5 Seconds of Summer släpper nya albumet "Sounds Good Feels Good" den 23 oktober

Pressmeddelande   •   Aug 13, 2015 10:35 CEST

Förra årets största genombrottsband 5 Seconds of Summer släpper den 23 oktober sitt nya album "Sounds Good Feels Good". Kvartettens självbetitlade debutalbum har sålts i mer än 3 miljoner exemplar världen över. Nu är bandet aktuella med singeln ”She’s Kinda Hot” som är skriven av Ashton och Michael från bandet tillsammans med Benji & Joel Madden och producenten John Feldmann.

5 Seconds of Summer spenderade tre månader i LA och spelade in albumet. Rockveteranen John Feldmann (All Time Low, Good Charlotte, Boys Like Girl) har varit exekutiv producent för "Sounds Good Feels Good".

Bandet är just nu ute på den utsålda världsturnén ”Rock Out With Your Socks Out”. De har under turnén bland annat sålt ut Wembley Arena otroliga tre kvällar i rad, och turnén fortsätter nu i USA. Bandet besökte Sverige den 13 maj och spelade inför mer än 11 000 entusiastiska fans på Ericsson Globe i Stockholm. När turnén avslutas i Florida den 13 september har 5 Seconds of Summer spelat inför över 1 miljon fans.

5 Seconds of Summer startades av Michael Callum, Luke Hemmings, Calum Hood och Ashton Irwin i Sydney 2011 och bandet fick snabbt en fanskara via de videos de postade på YouTube. Det stora genombrottet kom då de fick möjligheten att öppna för One Direction och med 2014 års debutalbum “5 Seconds of Summer “ blev de världstjärnor.

Albumet ”5 Seconds of Summer” gick direkt in på amerikanska Billboardlistans förstaplats och blev förra årets mest säljande debutalbum i USA. I Sverige har bandet nått stora framgångar med bl a en andraplats på albumlistan och Guldförsäljning vilket motsvarar över 20 000 sålda album. Singeln ”She Looks So Perfect” har passerat 250 miljoner spelningar på Spotify och YouTube samt mottagit Platina-utmärkelse i Sverige.

5 Seconds of Summer har redan hunnit vinna åtskilliga priser på bl a MTV Europe Music Awards, Billboard Awards, MTV Video Music Awards och American Music Awards. Bandet har mer än 55 miljoner följare på Facebook, Instagram och Twitter. Deras videos har setts över 650 miljoner gånger på YouTube!

Nya albumet "Sounds Good Feels Good" släpps den 23 oktober. Albumet går att förhandsboka på iTunes från 14 augusti. Alla som förhandsbokar albumet där får samtidigt ladda ner nya låten "Fly Away" direkt.

www.5sos.com

www.facebook.com/5secondsofsummer