Dealtown

5 trender på marknaden för dagliga deals

Pressmeddelande   •   Mar 02, 2012 16:39 CET

Hypen är över och krutröken har lagt sig på dagliga deals-marknaden. Groupon har börsintroducerats - och även om det inte blev den solskenshistoria som vissa trodde så är det fortfarande ett bolag som omsusas av stora förhoppningar och en hög värdering. Dealsmarknaden har mognat, och här är de 5 viktigaste trenderna just nu.

1. Störst går först

Nyckeln till att lyckas är att ha tillräckligt med räckvidd och marknadsföringsbudget. Därför är GroupOn störst på den svenska marknaden tillsammans med Let's Deal.

2. Deals är inte deals längre

Det finns en uppsjö med olika aktörer och det har blivit en djungel av olika erbjudanden där ute. En deal - som från början var ett tidsbegränsat erbjudande som krävde ett visst antal personer för att gå igenom - är idag en benämning på allt från rabattkoder till veckolånga erbjudanden till gratispremier. Alla vill branda sig som deals.

3. Dyrare deals

I början låg de flesta deals på 300 kronor, men de senaste månaderna har allt dyrare deals gjort entré på marknaden. Bröstförstoringar för 25 000 kronor eller laserbehandling för ögonen för 10 000-tals kronor har blicit allt vanligare. Människor litar på dealföretagen.

4. Skräddarsydda deals

Webbtjänster för att hjälpa dig att hitta de erbjudanden du verkligen vill ha. Sidor som Dealtown hjälper dig att sortera deals till din inbox varje morgon. Dels slipper du ta emot 20 email från olika sajter och du behöver inte heller få deals på biltvätt om du inte äger en bil.

5. Specialsajter för resor

GroupOn kallar sin satsning för GetAway, men de har fått en uppsjö av konkurrenter som erbjuder halva priset på lyxhotell. Jetsetter heter den internationella förlagan, och på svenska marknaden finns det Destly.

Dealtown samlar och rekommenderar skräddarsydda dagliga deals från tusentals lokala restauranger, barer, skönhetssalonger och butiker med rabatter upp till nittio procent. Dealsen kommer från alla dagliga dealsajter på den svenska marknaden, såsom GroupOn, Lokaldealen, Takeoffer, Eniro och Gruppi m.fl.

Besökaren väljer sin stad, och då filtrerar och hittar Dealtown de bästa lokala erbjudandena behändigt samlade i ett dagligt e-mail. Dealtown grundades i Stockholm 2011 och finns just nu i Stockholm, Göteborg och Malmö. Mer information finns på http://www.dealtown.se.