Jobzone

Pressmeddelande   •   Sep 24, 2008 10:34 CEST

Pressmeddelande Stockholm 2008-09-24

5 viktiga punkter när du söker ditt nya jobb

Vad bör du tänka på när du söker nytt jobb? När du hittat drömjobbet är det viktigt att du formulerar din ansökan på bästa sätt.

- Det är lätt att göra onödiga misstag i sin ansökan till drömjobbet, säger Hans Uhrus VD på Jobzone Vi på Jobzone tar emot över hundra ansökningar varje dag och vi vill gärna dela med oss av vår kunskap om hur du söker jobb framgångsrikt.

- Till oss kommer det personer som söker utannonserade tjänster och personer som vill anmäla sitt intresse för kommande förändringar i sin egen arbetssituation. Det är viktigt att den som söker jobb försöker underlätta för mottagaren av ansökan så mycket som möjligt, fortsätter Hans Uhrus. Nedan följer 5 viktiga punkter att tänka på:

1 Struktur. Ansökan ska vara snyggt uppställd och innehålla ett vanligt enkelt språk. Det kan vara bra att be någon annan läsa igenom brevet innan det sänds iväg.

2 Innehållet. Det ska framgå varför du söker jobbet. Det ska även innehålla en presentation av dig själv. Undvik att dölja dina tidigare arbetsuppgifter bakom fina titlar, det är bättre att skriva om vad du har gjort. Har du "luckor" i din meritförteckning så är det alltid bättre att skriva ut vad du gjort. Kanske har du varit på långresa eller haft en period av arbetslöshet och då är det mycket bättre att det framgår, istället för att det finns tomma perioder.

3 Layouten. Ditt brev ska vara intresseväckande och samtidigt ha en enkel, lättläst formgivning. Använd inte en för djärv utformning, såvida man inte söker ett jobb där just förmåga till kreativ formgivning efterfrågas. Dessutom bör inte ansökningsbrevet vara för långt. Det ska helst vara en sida personligt brev och en till två sidor meriter. Det kan vara trevligt att skriva om personliga intressen i brevet, men akta dig för att bli för personlig. Korrekt och enkel är två bra ledord när man layoutar sin text.

4 Mottagaren. Sätt dig in i den sits som mottagaren av brevet sitter i. När någon läser hundratals ansökningar gäller det att underlätta så att de snabbt hittar de viktigaste delarna först i ansökan. Om du söker ett utannonserat jobb börjar du förslagsvis med att berätta vad det är som gör att du söker just detta jobb. Vad är det som gör dig speciell för detta jobb, det vill säga, vilka fördelar kommer din framtida arbetsgivare ha av dig. Din ansökan ska innehålla ett personligt brev och ett CV. CV står för Curriculum Vitae, som är latin för levnadsteckning. Ett CV är en kort förteckning över dina meriter i punktform. Du ska börja med de senaste erfarenheterna och arbetena. Ditt CV ska inte bara lista meriter utan även allmän personlig information, namn och kontaktuppgifter och annat som kan vara relevant för ansökningen. Ett CV skall vara överskådligt och det ska vara lätt att se när, var och hur de olika kunskaperna/erfarenheterna förvärvades. All information skall vara tydligt kategoriserad med rubriker. Språket bör vara formellt med korta satser och inte fulla meningar. I ditt CV lyfter du gärna fram de styrkor du har som du kommer att dra nytta av i just detta jobb.

5 Läs på. Inför intervjun och även i ansökan är det viktigt att ta reda på fakta runt företaget. Tänk även på att intervjun ska präglas av dialog, där du förväntas både lyssna och berätta. Klädseln bör liksom brevet spegla jobbet du söker. Genom att vara väl påläst och förbered i din ansökan och i intervjun ökar du chanserna att få ditt nästa drömjobb.

Lycka till med ditt jobbsökande!

Hans Uhrus, VD Jobzone AB, 0768950101, hans.uhrus@jobzone.se

Om Jobzone

Vi ska vara branschens bästa arbetsgivare.

Jobzone jobbar närmare våra medarbetare och kunder med personaluthyrning och rekrytering. Genom franchiseägande och partnerskap uppnås ett stort engagemang hos våra anställda. Jobzone är ett auktoriserat bemanningsföretag och medlem av Svenska Franchiseföreningen.