Finnair

50 000 fler flög Finnair till Japan 2010

Pressmeddelande   •   Feb 09, 2011 09:53 CET

Förra året utökade Japan sitt försprång som Finnairs enskilt största marknad i Asien, sett till passagerarantal. Det visar officiell statistik från Finavia, finländska luftfartsverket, avseende 1 januari till 31 december 2010 jämfört med samma period föregående år. Finnair behåller därmed sin plats som Europas tredje största aktör till Japan, Kina och Hongkong. Finnairs Sverigechef Matias Sarkkinen kommenterar:

– Över 50 000 fler passagerare har valt Finnair under 2010 till Japan. Det beror på att vi erbjuder 18 flyg i veckan från Europa till Tokyo, Nagoya och Osaka via Helsingfors flygplats. Till detta ska läggas att den rakaste vägen också innebär upp till 30 procent mindre CO2 utsläpp. Finavias siffror ligger helt i linje med den positiva utvecklingen i trafiken från Sverige.
Från den 27 mars i år flyger Finnair nonstop 21 gånger i veckan till Tokyo och Osaka samt till Nagoya - en destination som Finnair då kommer att bli störst till från Europa! Finnair står dessutom idag för över 40 procent av de snabbaste förbindelserna mellan Europa och Japan. Närmaste konkurrent landar på 15 procent.
Finavias statistik helåret 2010: Seoul +45%, Japan +19%, Hongkong +6% och Kina +7,5%.

Finnair +22 procent från Norrköping i januari
Finnair fick en flygande start på 2011 från Norrköpings flygplats där partnern Finncomm flyger två dagliga nonstop till Helsingfors med perfekta anslutningar till Finnairs Asienflyg. Marknadschef Jörgen Nilsson vid flygplatsen säger att Bangkok är den mest populära slutdestinationen.

Premiär för Nya Finnair Shop Tax-free i Helsingfors
Nya Finnair Shop Tax-free i två våningsplan öppnar den torsdagen 10 februari 2011. Du hittar den på samma plats som tidigare – mitt emot gate 28. Finnair Shop Tax-free har ett brett utbud av bland annat utsökta viner, godis och leksaker, presentartiklar, parfym och kosmetikaprodukter. Vid avresa till destinationer utanför EU är alkohol- och tobaksprodukter skattefria.

Finnairs Christer Haglund till Travel News Studio

Finnairs kommunikationschef Christer Haglund kommer till Travel News Studio den 16 februari i Stockholm, i samband med Grand Travel Award 2011. Han ingår i en namnkunnig panel som bland annat kommer att diskutera följande frågor:• Vad krävs för att Europas resebolag ska kunna klara kampen mot sina globala konkurrenter? • Vilka är framtidens vinnare och förlorare bland Europas turistländer?Plats: Grand Hôtel Stockholm (entré Spegelsalen, till höger om huvudentrén)Tid: Onsdag 16 februari 2011, kl 14.30-18.00. Registrering: 14.00Pris: 995 kronor exklusive moms. I priset ingår vip-mingel samt inträde till kvällens gala som börjar kl 18.00 med buffé och prisutdelning.

Finnair och Jetstar till Nya Zealand och Australien
Finnair har inlett ett samarbete med det australiensiska flygbolaget Jetstar som ger betydligt fler förbindelser till Australien och Nya Zealand via Osaka, Tokyo, Bangkok och från den 30 maj via Singapore. Bolaget ägs av Finnairs partner i oneworld - Qantas. Jag vill veta mer om Jetstar>>

Flyg till Sydney från 9 490 kr med Finnair
Just nu kampanjar Finnair ett antal intressanta destinationer i Asien och Oceanien via Helsingfors. Frånpriser tur och retur inklusive skatter från Stockholm, Göteborg och Norrköping via Helsingfors vid bokning via finnair.se: Bangkok 5690 kr, Delhi 4390 kr, Peking 4390 kr, Hongkong 5390 kr, Seoul 5590 kr, Shanghai 5690 kr, Nagoya 5590 kr, Osaka 5590 kr, Tokyo 5590 kr, Singapore 6590 kr, Sydney 9490 kr och Melbourne 9 490 kr. Kolla priserna med din resebyrå. Begränsad sälj- och resperiod. Jag vill veta mer om Finnairs erbjudanden>