AMF

50 kor intar Stockholm i helgen

Pressmeddelande   •   Maj 28, 2004 10:55 CEST

På lördag klockan 13:00 invigs sommarens hetaste konstutställning, CowParade, i Kungsträdgården i Stockholm. Under tre månader kommer totalt 75 glasfiberkor, var och en unik i sitt utförande, att ställas ut på olika platser i Stockholm. Invigningen sker i samband med Smaka på Stockholm-festivalen och musikgruppen Sarek underhåller på stora scenen. Huvudvärd för CowParade Stockholm är AMF Pension.

CowParade är världens största publika konstutställning och startade i Zürich. Därefter har projektet bland annat gästat New York, London, Atlanta och Bryssel och i sommar står Stockholm på tur.

CowParade Stockholm består av 75 unika glasfiberkor som kommer att dyka upp runt om i stan. Tio av dessa kor deltar vid lördagens invigning i Kungsträdgården. CowParade Stockholm har tre olika former på korna - stående, betande och liggande ko. Kossorna har målats av såväl kända som okända konstnärer. Verksamma konstnärer har i vissa fall blivit direkt inbjudna att delta men alla som velat vara med har kunnat lämna in designförslag till en ko. De designförslag som blev utvalda till utställningen har sedan utförts av konstnären i naturlig storlek.

AMF Pension är huvudvärd till förmån för BRIS. BRIS får 75 procent av intäkterna när korna säljs på auktion i höst efter utställnings slut.

– Det finns två skäl till att vi är värd för CowParade. Eftersom AMF Pension är en av BRIS huvudsponsorer vill vi också stödja CowParade. Dessutom hoppas vi förstås att CowParade blir en trevlig konstupplevelse för alla som rör sig i Stockholm i sommar, säger Ingvar Skeberg, vice VD på AMF Pension.

Stockholm Cowparade pågår till om med den 31 augusti. Sedan går det bra att köpa sin favoritko på en auktion i september.

AMF Pension välkomnar alla till sitt tält i Kungsträdgården på lördag. Där kan man träffa Sarek, vinna festliga kopriser och få information om sommarens KOnstvandring.

Mer information finns på www.amfpension.se och www.cowparade.com.

Tre bilder av olika kor är bifogade.
Titel: Ko-mpis Värd: AMF Pension Konstnär: Lena Ulander/Annika Magnusson
Titel: Swedish Elk Värd: AMF Pension Konstnär: Backa Carin Ivarsdotter
Titel: Udderly Unique Värd: BRIS Konstnär: Helena Picard (16 år)

För ytterligare frågor, kontakta Conny Johanson, Chef Information 070- 216 23 16 eller Ingvar Skeberg, vice VD, 070- 3491012.

AMF Pension är ett pensionsbolag, grundat 1973, som ägs av Svenskt Näringsliv och LO gemensamt. AMF Pension är ett aktiebolag som drivs enligt ömsesidiga principer, dvs allt överskott går till spararna. AMF Pension agerar som prispressare på den svenska pensionsmarknaden.