IQube

50 nya företag ska startas hos IQUBE Göteborg.

Pressmeddelande   •   Apr 23, 2009 11:01 CEST

IQUBE Göteborg fortsätter sitt arbete för att främja nyföretagandet i Västsverige. Projekten Pre-IQUBE 2009 och IQube entreprenör 2009 ska tillsammans attrahera 50 entreprenörsprojekt som under resten av året ska erbjudas gratis kontorsplats och IQUBES affärsutvecklingsprogram. Målsättningen är hög, alla 50 ska utvecklas till riktiga bolag.

Efter förra årets framgångar med projektet Pre-IQUBE, som riktar sig till kvinnliga entreprenörer, tar IQUBE Göteborg nu emot ansökningar för Pre-IQUBE 2009. Precis som förra året, då man fick in över 200 ansökningar, ska totalt 20 kvinnliga entreprenörsprojekt erbjudas coachning och affärsstrategisk rådgivning för att komma igång med sina företag. Projektet Pre-IQUBE är ett av de utvalda projekten som fått pengar från regeringens 100 miljonerssatsning för att främja kvinnligt företagande. Förra årets Pre-IQUBE resulterade i 26 nya bolag.

IQUBE entreprenör är den andra entreprenörssatsningen som IQUBE Göteborg just nu genomför. Projektet riktar sig till både män och kvinnor och här har 30 entreprenörsprojekt efter hårda utvärderingar valts ut. Dessa ska genomgå IQubes affärsutvecklingsprogram under perioden 22 april - 31 december 2009. Även här är målsättningen att starta 25 nya bolag under 2009.

Patrik Wigton som är ansvarig för både Pre-IQUBE och IQUBE Entreprenör säger:

"Det är otroligt viktigt att få fart på nyföretagandet i Västsverige. IQUBE har verkat i branschen för entreprenörskap sedan 2004 och har ett djupt och brinnande engagemang för ämnet. Båda våra projekt, Pre-IQUBE och IQUBE Entreprenör, är otroligt bra möjligheter för oss att uppmuntra och fånga upp fler framtida entreprenörer genom att finnas med hela vägen från idé till framgångsrikt självständigt företag".

Mer om Pre-IQUBE och ansökningsinformation:
Pre-IQUBE verksamheten skiljer sig från IQUBEs normala inkubator-verksamhet genom att projektet endast vänder sig till kvinnor. Deltagandet i Pre-IQUBE projektet kommer vara helt kostnadsfritt, vilket innebär att kvinnorna huserar gratis i IQUBE lokaler. I erbjudandet ingår även en dedikerad affärscoach, nätverk, coachning, verktyg, mallar, inspirationsföreläsningar,
utbildningar mm. Anmälningar till Pre-IQUBE tas emot fram till och med 30 april på www.iqube.se. Programperioden är 18 maj - 31 december 2009.

För mer information kontakta:

Patrik Wigton
patrik.wigton@iqube.se

Paula Dahl
paula.dahl@iqube.se

Om IQUBE:

IQUBE är Skandinaviens ledande privata företagsinkubatorer med över 100 bolag i portföljen och erbjuder en kreativ och dynamisk miljö som på alla sätt stödjer drivna entreprenörer i den kritiska uppstartsfasen. Fokus ligger på individ, mångfald och försäljning snarare än på idé, organisation och process. IQUBE har ingen ambition att bygga entreprenörens bolag, det är upp till entreprenören själv. Fokus ligger däremot på att stärka entreprenören som individ, så att hon snabbare kan bygga och skapa tillväxt i sitt företag. IQUBE har ett brett fokus med avseende på branscher och kompetenser som sammantaget skapar en unik mångfaldsmiljö.

Företaget grundades år 2004 av Johan Staël von Holstein och finns idag representerat i Stockholm, Göteborg, Luleå och Malmö.

www.iqube.se