Teknikföretagen

500 000 kronor i teknikpris till sex skolor i västra Sverige

Pressmeddelande   •   Mar 23, 2012 11:09 CET

Årets Teknikutbildning Gymnasieskola och 250 000 kronor går till Osbecksgymnasiet i Laholm och företagen Laholms Stål AB, Laholm, Diab AB, Laholm, Lindab AB, Båstad, Knäreds Werkstads AB, Knäred.

Fem grundskolor – Hogstorps Skola, Uddevalla, KMS Kullaviks Montessoriskola, Kullavik, Kronan, Trollhättan, Rolfstorp/Skällinge skola, Skällinge samt Norgårdenskolan, Uddevalla – får 50 000 kronor vardera för sina projekt för att stärka teknikämnet.

Osbecksgymnasiet och företagen och får utmärkelsen för att de genom åren utvecklat ett mycket väl fungerande samarbete. Redan tidigt utvecklade man bl.a. det ProduktionsTekniska programmet som man sedan byggt vidare på inom ramen för Teknikcollege och tillsammans med företagen, kommunen fortsatt att utveckla utbildningarna och på ett mycket bra sätt förbereda eleverna inför det framtida arbetslivet. Juryns motivering lyder:

”Osbecksgymnasiet har tillsammans med ortens teknikföretag löpande utvecklat sina utbildningar för att ge eleverna en möjlighet att erhålla anställning på ortens företag. Att utifrån den lilla ortens utgångspunkt, skapa en utbildning som ger eleverna vid programmen bästa möjliga förutsättningar för både arbete och framtida studier inom branschen. Genom samarbetet med företagen ges en helhetssyn på utbildningen vilket också leder till bättre förutsättningar för elevens framtida val. "

Årets Teknikutbildning är ett initiativ från Teknikföretagen. Satsningen började våren 2004 och pågår till 2013 i syfte att lyfta teknikämnet och teknikundervis­ningen i skolan. Varje år belönas ett antal grundskolor, program med teknisk eller naturvetenskaplig inriktning på gymnasieskolan och ett högskoleprogram.

Teknikföretagen betalar varje år ut sammanlagt fem miljoner kronor i belöningar.

Priset till grundskolorna kommer att delas ut på Pedagogen i Göteborg tisdagen den 27 mars kl. 16 – 17.30, sal BE 016 vid Grönsakstorget, Läroverksgatan 15, i B-husets entréplan, Göteborg.

Priset till gymnasieskolan kommer att utdelas vid en ceremoni på Osbecksgymnasiet i Laholm måndagen den 23 april kl. 11.00.

Kontaktpersoner på skolorna är:
Osbecksgymnasiet                                    Lennart Holmgren, 076 – 761 27 87
Hogstorps Skola                                        Charlotta Lund, 070 – 656 39 00
KMS Kullaviks montessoriskola              Sören Larsson, 070 – 729 51 14
Kronan                                                          Leena Barros, 0520 – 49 70 55
Rolfstorp/Skällinge skola                          Lena Holmqvist Sundén, 0340 – 353 58
Norgårdenskolan                                        Maria Thuresson, 0522 – 64 26 17

I EN GLOBALISERAD VÄRLD ÄR KREATIVITETEN SVERIGES STYRKA

Teknikföretagen är arbetsgivarorganisationen som ger kreativiteten utrymme. Vi finns över hela Sverige och bistår 3600 teknikföretag i arbetsrätt och branschfrågor, så att de kan fokusera på att utveckla varor och tjänster i världsklass. Teknikföretag formar framtiden, och vi hjälper dem att lyckas.