Fältbiologerna

500 demonstrerade mot gruvboomen i Stockholm

Pressmeddelande   •   Maj 19, 2014 11:11 CEST

"Fast mark - rent vatten - levande kulturarv". Slagordet ekade över Stockholms gator igår söndag den 18 maj när 500 personer demonstrerade mot gruvboomen - för en hållbar mineralpolitik. Demonstranterna gick samman för att de vill se en långsiktigt hållbar mineralpolitik, som tar hänsyn till miljö och framtida generationer. Demonstrationen initierades av Fältbiologerna och Urbergsgruppen och fick stöd av ett 20-tal andra organisationer.

(Bilder fria för pressen finns här: http://faltbiologerna.se/pressmeddelanden/500-demonstrerade-mot-gruvboomen-i-stockholm)

- Regeringen arbetar aktivt för att så snabbt som möjligt sälja ut den svenska berggrunden på världsmarknaden, så att Sverige ska kunna stoltsera som Europas ledande gruvnation, säger Sara Vikström Olsson, ordförande i Fältbiologerna. Att det sker på bekostnad av viktiga ekosystemtjänster - rent vatten att dricka och en natur utan gifter - verkar inte vara medtaget i ekvationen.

Under söndagen samlades de som får ta konsekvenserna av den exploateringsvänliga politiken. Människor från de drabbade områdena runt om i Sverige - bl.a. Gállok i Jokkmokk, Rönnbäck utanför Tärnaby och Norra Kärr utanför Gränna - reste till Stockholm för att protestera mot det ohållbara i regeringens mineralstrategi och den ålderdomliga minerallagen. Demonstrationen samlade en mångfald av människor i alla åldrar och från alla delar av landet. Bland talarna fanns Stefan Mikaelsson, ordförande för Sametinget, Åsa Moberg och Göran Greider.

- Vi som är unga idag vill ha en framtid för oss och våra barn. Vi vill inte behöva städa upp efter de gruvetableringar som görs idag, avslutar Sara Vikström Olsson.

På demonstrationens webbplats finns lista över samtliga talare samt arrangörer: http://gruvdemo.se

Kontakt:

Sara Vikström Olsson

sara.vikstrom.olsson@faltbiologerna.se

Fältbiologerna

Ute i naturen. Inne i miljödebatten.

Fältbiologerna är Sveriges största förening för natur- och miljöintresserade ungdomar.