Moderaterna

500 miljoner skäl till budgetunderskott - varje dag

Pressmeddelande   •   Dec 09, 2003 14:29 CET

- Socialdemokraternas oförmåga att bemästra sjukfrånvaron och arbetslösheten kostar staten och kommunerna drygt 500 miljoner kronor varje arbetsdag. Det är huvudorsaken till att budgeten beräknas uppvisa stora och snabbt stigande underskott under de kommande åren, med växande statsskuld och stigande räntebetalningar som följd.

Det säger modernas ekonomisk-politiske talesman Mikael Odenberg i en kommentar till Ekonomistyrningsverkets (ESV) budgetprognos.

- Regeringen är påfallande passiv. I stället för att vidta kraftfulla åtgärder väljer regeringen att fuska med utgiftstaken. Fusket med den senarelagda betalningen av Sveriges avgift till EU är bara det senaste exemplet. Överföringen av medel från Vattenfall, Vin & Sprit och några andra statliga företag till det konkurrsmässiga SJ är ett annat. Hade denna kostnad istället belastat statsbudgeten på vanligt vis, som den borde göra, hade utgiftstaket inte hållit, säger Mikael Odenberg.

För mer information:
Moderaternas pressjour, tel 073-682 80 00