Polisförbundet

6 av 10 poliser anser att polisutbildningen inte motsvarar kraven i polisyrket

Pressmeddelande   •   Apr 12, 2006 10:18 CEST

65 procent av de poliser som har gått den nya polisutbildningen anser att utbildningen bara delvis eller inte alls förberedde dem på yrket som polis. Det visar en färsk undersökning som Polisförbundet presenterar.

- Det är oerhört viktigt att utbildningen motsvarar de krav som ställs på poliserna i deras vardag. Risken är annars att de inte har rätt förutsättningar att skapa trygghet i samhället säger Polisförbundets ordförande Jan Karlsen som anser att lösningen är förlänga utbildningen med en termin från dagens 2 ½ år till tre år.

Av undersökningen framkommer att poliserna framförallt efterlyser fler praktiska moment, att utbildningen blir mer verklighetsanknuten och att aspirantutbildningen förlängs.

Enligt Jan Karlsen skulle den extra terminen därför fyllas med praktiska moment, och då under praktik ute på polismyndigheterna. Han poängterar dock att teorin är viktig eftersom samhället förändras i allt snabbare takt vilket innebär att kraven på polisyrket ökar:

- Varje enskild polis måste ha en kompetens som är långt bredare än tidigare. Bara det att Sverige gått med i EU ställer nya krav samtidigt som poliserna måste läsa mer om hanteringen av psykisk sjuka, mänskliga rättigheter och lagstiftning.

Undersökningen i korthet:

· 36 procent av poliserna anser att polisutbildningen förberedde dem på de krav som ställs på dem i sitt yrke, 51 procent anser att utbildningen delvis gör det och 14 procent anser att den inte gör det.

· 22 procent anser inte att polisyrket motsvarar den bild de fick under rekryteringen, 21 procent anser delvis det och 46 procent anser att polisyrket motsvarar den bild de fick under rekryteringen.

· De poliser som anser att polisyrket inte motsvarar den bild de fick under rekryteringen anser att de fått en romantiserad och inte verklighetsförankrad bild.

· 22 procent är delvis nöjda med aspirantutbildningen, 5 procent är missnöjda medan 74 procent är nöjda med aspirantutbildningen. Klagomålen på aspirantutbildningen är att den är för kort, att kraven på de blivande poliserna är orimligt höga samt att man under aspiranttiden inte får pröva på de olika momenten inom polisyrket.

Undersökningen genomfördes per telefon av Exquiro Market Research i mars 2006. 392 poliser som påbörjade polisutbildningen 1998 eller senare och avslutade sin aspiranttjänstgöring senast för 12 månader sedan ingick i urvalet. Resultatet finns uppdelat länsvis.

Ladda ner undersökningen på Polisförbundets hemsida www.polisforbundet.se

För ytterligare information kontakta:

Anna Erhardt, pressansvarig Polisförbundet

E-post: anna.erhardt@polisforbundet.se
6 av 10 poliser anser att polisutbildningen inte motsvarar kraven i po »