Ving Sverige AB

6 av 10 svenskar åker på en sol- och badresa i vinter

Pressmeddelande   •   Nov 17, 2016 09:56 CET

När svenskar åker på vintersemester är Gran Canaria och Teneriffa de mest populära resmålen följt av Thailand, Aruba och Maldiverna. Det visar Vings Resepanel där 11 445 personer svarat på frågor om semesterresor.

Enligt Vings Resepanel har drygt 6 av 10 (64,7 procent) bestämt sig för att åka på en sol- och badresa i vinter. 13,6 procent väljer att stanna hemma medan 21,7 procent ännu inte bestämt sig. Högst upp på listan över det man ser fram emot att göra på resan står sol och bad (76,9 procent). Många ser också fram emot att njuta av god mat och dryck (62,7 procent) och att bara få koppla av (49 procent).

- Gran Canaria och Teneriffa är fortsatt svenskarnas semesterfavoriter under vinterhalvåret men även Thailand, Aruba och Maldiverna fortsätter att locka, säger Magdalena Öhrn,informationschef på Ving.

Topp 10 - hit reser vi helst under vinterhalvåret (fler val möjliga)
Gran Canaria 38 procent
Teneriffa 22 procent
Thailand 16 procent
Aruba 14 procent
Maldiverna 14 procent
USA 13 procent
Kap Verde 12 procent
Fuerteventura 10 procent
Mexiko 9 procent
Dominikanska Republiken 9 procent

Nära 8 av 10 vill vara borta längre än en vecka
På vintersemestern vill många vara borta lite längre. 44,9 procent av resepanelen är helst borta i två veckor medan 22,6 procent föredrar att vara borta i tio dagar. 1 av 5 vill vara borta i en vecka. När vi frågade Resepanelen om de vill åka på en rundresa eller stanna på samma plats under vintersemestern svarade drygt 13 procent att de vill göra en rundresa. Nästan 7 av 10 (69,1 procent) stannar helst på samma hotell men gör gärna en eller två utflykter. 17,1 procent spenderar helst alla dagar i solstolen på stranden.

För ytterligare information eller högupplösta bilder, kontakta:
Magdalena Öhrn, informationschef Ving, tel 0709-513075, magdalena.ohrn@ving.se

Om Resepanelen:
Resepanelen är en internetbaserad, oberoende och opolitisk panel som speglar åsikter när det gäller semester, resor och andra närliggande frågor. Den här panelen har besvarats av 11 445 personer. Undersökningen genomfördes i september, 2016. Att vara med är frivilligt och helt kostnadsfritt, och man kan när som helst lämna panelen. Urvalet är ett s.k. bekvämlighetsurval och de som svarar väljer själva att göra det via en webbenkät.

Ving är Sveriges ledande researrangör med resor till fler än 400 resmål i över 50 länder. Ving arrangerar charterresor, flexibla paketresor med reguljärflyg och säljer även enskilda flygbiljetter och hotellövernattningar till den som vill resa på egen hand. Resorna säljs via internet, telefon, i butik och i utvalda resebyråer över hela landet. Ving ingår tillsammans med Globetrotter i Ving Sverige AB med cirka 200 anställda och cirka 700 000 resenärer årligen. Ving Sverige AB ingår i den internationella resekoncernen Thomas Cook Group plc som är noterad på London-börsen.