Svenska Celiakiungdomsförbundet

60 unga sjuka efter besök på Sveriges Ambassad i Berlin!

Pressmeddelande   •   Jul 29, 2009 22:32 CEST

Tre medlemmar i SCUF befinner sig i Tyskland på det årliga europeiska sommarlägret för unga med glutenintolerans. I går bjöds de på glutenfri lunch hos svenska ambassaden i Berlin. Men det som serverade var pasta på dinkelvete. Lägrets samtliga 60 glutenintoleranta deltagare har nu insjuknat.

Ungdomarna från de olika europeiska länderna har mått illa, de flesta har spytt eller haft diarré. En spansk tjej spydde blod och tvingades besöka sjukhus. Hos glutenintoleranta skadar gluten tarmen förmåga att ta upp näringsämnen. Det yttrar sig med symptom som skiljer sig från person till person. Men det kan ta upp till flera månader innan tarmen läkt igen.

Internationellt är Sverige väl ansett för sin forskning om celiaki. Det och det faktum att ambassadören Ruth Jacoby själv är glutenintolerant, var anledningarna till att deltagarna i går bjöds in på en glutenfri lunch på Sveriges ambassad i Berlin.

SCUF har kontakt med svenskarna i Tyskland som är väldigt upprörda över det inträffade. De berättar att det i förväg lämnades in en lista till ambassaden med allas intoleranser och allergier. Henrik Tornberg, 18 år från Jönköping, är medlem i SCUF och är en av de drabbade:

- Några timmar efter lunchen började folk spy. Någon fick diarré. Alla tyckte att det var konstigt - vi hade ju fyllt i listor för att få glutenfri mat, säger Henrik Tornberg till DN.

SCUF kräver nu en officiell ursäkt från Sveriges ambassadör Ruth Jacoby i Berlin. Ambassadören har uttalat sig i media och sagt att hon inte tycker att det är nödvändigt med en sådan. Det är pinsamt att ambassadören själv är glutenintolerant och inte förstår allvaret i det inträffade.

- Vi anser att detta är oerhört kränkande, för alla drabbade ungdomar, vår organisation och de svenska celiakiforskare som har ett så gott anseende ute i Europa, Rosita Persson, förbundsordförande i SCUF (Svenska Celiakiungdomsförbundet).

Läs brevet i sin helhet till ambassadören på www.scuf.se.

För mer information och kontaktuppgifter till svenskarna ring SCUF:s kansli på 08-730 05 60, 0706- 73 11 92 och 0737- 26 35 56.

Patrik Säker, generalsekreterare

Rosmarie Sundström, informatör