Leader

600 000 kr delas ut till unga idéer på landsbygden!

Pressmeddelande   •   Dec 04, 2009 09:57 CET

Ungdomar inom Ystad-Österlenregionen kan få upp till 20 000 kr till olika projektidéer. Det är Leader som dragit igång sin ungdomssatsning.

Syftet är att få unga människor engagerade i sin hembygd och göra den till en mer attraktiv plats för dem att bo på. Istället för att klaga att det inte händer något, får de nu själva en chans att skapa aktiviteter. ”Det finns så otroligt många drömmar därute men oftast faller de på att det inte finns ekonomiska medel att förverkliga dem. Nu kan de vända sig till oss”, berättar projektledaren Linda Hallberg. .

Hon kommer finnas till hands genom hela processen för att stötta ungdomarna med allt från ansökan till budget och projektarbete. Hon är nu i full färd med att vara ute och marknadsföra satsningen och fånga upp idéer. ”Jag får så otroligt positiv respons när jag berättar om möjligheten och jag ser verkligen hur deras ansikten lyser upp – det är en enorm känsla att få sprida det här”, säger Linda.

Då satsning går ut på att vara ungdomsdominerad kommer en expertgrupp att tillsättas för att vara med och bestämma hur projektpengarna ska fördelas.  ”Jag letar nu ungdomar från alla kommuner som ingår i vårt Leaderområde d v s Ystad, Tomelilla, Simrishamn och Sjöbo, som vill engagera sig i gruppen”, tillägger Linda.

Leader är en metod inom EU för lokal utveckling där människor och aktörer från olika delar av samhället samarbetar för att utveckla sin hembygd. Utifrån lokalt förankrad kunskap och engagemang tas utvecklingspotentialen i bygden fram och kopplas samman med det nationella landsbygsprogrammet. Leader riktar sig till er som är företagare, offentliga och ideella aktörer och som vill utveckla er landsbygd.

Kontaktperson:

Linda Hallberg, Projektledare/Ungdomscoach
Stortorget 17 (G:a Rådhuset)
271 43  Ystad
e-post: ung@ystad-osterlenregionen.se