Ving Sverige AB

600 000 svenskar reser till Kanarieöarna i år och 8 av 10 återvänder - Gran Canaria är mer populärt än någonsin

Pressmeddelande   •   Aug 25, 2015 09:17 CEST

Ända sedan 1958 har Ving arrangerat resor till Gran Canaria och öns popularitet har inte minskat - tvärtom. Nära hälften av svenskarna har varit på Kanarieöarna och av dem har allra flest rest till just Gran Canaria. Till den kommande vintern utökade Ving antalet platser med 20 procent och aldrig tidigare har researrangören haft så många resor bokade till svenskarnas favorit-ö no 1, som nu. Inte heller har utbudet av flyg och hotell varit så stort som nu.

Svenskarna är ett nyfiket folk som tycker om att resa. Över 95 procent av befolkningen har besökt ett annat land och Gran Canaria är ett av de mest besökta resmålen. Närmare 600 000 svenskar reser till Kanarieöarna varje vinter och av dem har över 80 procent besökt ögruppen tidigare. Så många som 14 procent, eller 84 000 av besökarna, har varit på Kanarieöarna 10 gånger eller fler. Detta enligt Gran Canarias Tourist Board i Sverige.

- På Gran Canaria erbjuder vi över 300 hotell, avresor från 15 flygplatser, flexibla reslängder och alla våra olika hotellkoncept. Här finns verkligen någonting för alla smaker. Mitt favorithotell är Sunprime Atlantic View när jag reser utan barn men ser fram att besöka vårt nya familjehotell Ocean Beach Club i Playa del Cura, tillsammans med barnen, säger Magdalena Öhrn, informationschef Ving.

Allra flest väljer Gran Canaria och därefter Teneriffa, Fuerteventura och Lanzarote. Även La Palma, La Gomera och El Hierro tar emot ett litet antal svenska turister varje år.

- Kanarieöarna är de absolut populäraste vinterresmålen och varje år bokar över 225 000 svenskar en resa till Kanarieöarna med oss. Jag tycker om Kanarieöarna för det är kort flygresa, stabilt väder och nästan ingen tidsskillnad. Det är så enkelt att semestra där, säger Magdalena Öhrn, informationschef Ving.

I vinter erbjuder Ving resor till Gran Canaria från Borlänge, Göteborg, Jönköping, Kalmar, Karlstad, Köpenhamn, Luleå, Malmö, Norrköping, Stockholm, Sundsvall, Umeå, Växjö, Örebro och Östersund.

Prisexempel: Flyg från Stockholm till Gran Canaria med boende på Servatur Sun´s Garden i Maspalomas. Avresa 9 december 2015, 2700: -/person i delad tvårumslägenhet.

För ytterligare information och bilder, kontakta: Magdalena Öhrn, informationschef Ving, tel 08-5551 3075, magdalena.ohrn@ving.se

Ving är Sveriges ledande researrangör med resor till fler än 400 resmål i över 50 länder. Ving arrangerar charterresor, flexibla paketresor med reguljärflyg och säljer även enskilda flygbiljetter och
hotellövernattningar till den som vill resa på egen hand. Resorna säljs via internet, telefon, i egna butiker och i utvalda resebyråer över hela landet. Ving ingår tillsammans med Globetrotter i Ving Sverige AB med ca 180 anställda och cirka 650 000 resenärer årligen. Ving Sverige AB ingår i den
internationella resekoncernen Thomas Cook Group plc som är noterad på London-börsen.