Svenska hembryggareföreningen

639 tävlande brygder i SM i hembryggd öl

Pressmeddelande   •   Apr 03, 2019 09:37 CEST

Nu är det äntligen dags för hembryggarnas höjdpunkt, SM i hembryggd öl! Årets tävling arrangeras lördagen den 13:e april av Svenska Hembryggareföreningen i Solnahallen, Stockholm.

SM avgörs i två olika delar: domartävlingen och Folkets val, samt en etikett-tävling. I domartävlingen, som består av 11 olika klasser, har 639 inskickade öl bedömts genom blindprovning, utförd av paneler av certifierade öldomare runt om i landet. På lördag, den 13:e april, döms på nytt vinnarölen i domarklasserna och därefter utses segraren: Årets hembryggare. I Folkets val är det SM-besökarna själva som röstar fram sina favoriter i åtta olika kategorier bland de 270 öl som utställarna har med sig på plats.

Huvudsponsor är Åbro Bryggeri och segraren kommer att brygga 30 000 liter öl på Åbros bryggeri i Vimmerby. Andra sponsorer är Ölbryggning, PGW, MaltMagnus samt Humlegården som bidrar med betydande priser till medaljörerna.

SM pågår klockan 12:00-18:00, den 13:e april i Solnahallen i Stockholm. Åldersgräns 20 år. Biljetter finns att köpa på www.ticketmaster.se

För ackreditering, skicka ett mejl med dina uppgifter till sm2019@shbf.se

Svenska hembryggareföreningen har ca. 2 600 medlemmar. 2019 arrangeras svenska mästerskapen i hembryggning för 31:e gången.

www.shbf.se/evenemang/sm-i-hembryggdoel

Jonas Andersson, ordförande Svenska hembryggareföreningen, 0761227869

Irina Carlén
Pressansvarig,
Svenska Hembryggareföreningen
0702344902

SHBF är en rikstäckande ideell organisation. Vi samlar Sveriges hembryggare, med syftet att sprida kunskap om och öka intresset för hembryggning. SHBF arrangerar årligen SM i hembryggd öl, som är det största evenemanget för hembryggare i Sverige. Föreningen grundades 1990 och har idag omkring 2 600 medlemmar.