Skyscanner

68% negativa till flygbolagens sittplatspolicy för minderåriga resenärer

Pressmeddelande   •   Sep 17, 2010 10:41 CEST

Skyscanner undersöker: Ska barn som flyger ensamma sitta bredvid främlingar?

STOCKHOLM, Sverige – Efter att British Airways och Air France nyligen utsattes för hård kritik på grund av sin sittplatspolicy, som bygger på att barn som reser ensamma inte bör sitta bredvid främlingar på flyget, har flygsökmotorn för billiga flyg Skyscanner.se genomfört en undersökning för att ta reda på vad passagerarna själva anser. Och det visade sig att två tredjedelar av de tillfrågade skulle känna sig förolämpade om de tvingades byta sittplats för att inte sitta bredvid barn som reser ensamma.

Upprörd manlig passagerare drog British Airways inför rätta

De båda flygbolagen har naturligtvis en ädel tanke bakom policyn och anser att de strävar efter att skydda sina minderåriga passagerare. Samtidigt hanterar andra bolag, som t.ex. SAS, liknande situationer annorlunda och använder sig inte av policyn.

Air France och British Airways strikta hållning i ämnet har upprört flera vuxna resenärer. En av dem är den manlige passageraren Mirko Fisher, 35,  – en brittisk affärsman – som faktiskt drog British Airways inför domstol för att han hade ombetts att flytta från sin sittplats bredvid en 12-årig pojke och som anklagade flygbolaget för att behandla sina manliga passagerare som om de vore potentiella ”sexualbrottslingar”. British Airways dömdes att betala 4500 USD i skadestånd och Fisher skänkte pengarna till två välgörenhetsorganisationer som arbetar för barns säkerhet. Flygbolaget planerar nu att, istället för den omdiskuterade policyn, införa speciella zoner för barn som flyger ensamma - nära kabinpersonalens pantry ombord.

Passagerare övervägande negativa till flygbolagens policy

Över 500 personer deltog i Skyscanners undersökning och resultaten visar att endast 14% var för policyn och att hela 68% av användarna istället upplever den sittplatspolicy som vissa av flygbolagen har som kränkande. 42% var positiva till att låta främlingar sitta bredvid barn under flygresan; de ansåg det t.o.m. kunna vara en fördel för barnet, i händelse av en olycka. Ytterligare 28% hade inget emot det, men föredrog hellre att en kvinnlig vuxen medpasssagerare bredvid barnet, framför en manlig.

Kristin Andersson, Skyscanners Skandinavienchef, kommenterade:

”Detta är naturligtvis en prekär situation för flygbolagen och en svår balansgång, eftersom de strävar efter att skydda minderåriga passagerare som flyger ensamma; samtidigt som kabinpersonalen måste se till att vara mycket smidiga för att inte kränka andra, vuxna medresenärer.”

Om Skyscanner:

Skyscanner är en flygsökmotor som söker igenom hundratals flygbolag och resebyråer för att hitta de absolut bästa tillgängliga flygpriserna i världen, inklusive flyg till Stockholm och flyg till Bangkok. Använd vårt smarta verktyg för att hitta de billigaste dagarna att flyga på och de billigaste destinationerna att flyga till.

Presskontakt:

Kristin Andersson