Vänsterpartiet Göteborgs Stad

7 av 10 Göteborgare stödjer Vänsterpartiets förslag om bostadsförmedling, 12 av 13 i kommunstyrelsen gör det inte: Vänsterpartiet går i takt med folket men i otakt med kommunstyrelsen

Pressmeddelande   •   Apr 01, 2009 11:57 CEST

I dag yttrade sig kommunstyrelsen över en motion om kommunal bostadsförmedling av Marie Lindén (V). Alla andra partier röstade emot införandet av en kommunal bostadsförmedling.

- Det kan tyckas ensamt att Vänsterpartiet är det enda partiet i Göteborg som är för en kommunal bostadsförmedling. Att bli nedröstad med 12-1 i kommunstyrelsen uppfattas lätt som ett misslyckande. Vänsterpartiet må vara ensamma i kommunstyrelsen men vi har ett starkt stöd från folket, säger Marie Lindén (V) i sitt yttrande.

Enligt en sifo-undersökning beställd av Göteborgs-Posten 2006 vill 67 procent av göteborgarna ha en kommunal bostadsförmedling.

Kravet stöds även av jagvillhabostad.nu och Hyresgästföreningen.

När 7 av 10 göteborgare vill ha bostadsförmedlingen är det inget be-kymmer för Vänsterpartiet att vi förlorar i kommunstyrelsen med 12-1. Det borde dock oroa de andra partierna att 7 av 10 inte gillar deras politik, avslutar Marie Lindén (V).

Yttrandet hittas här: http://www2.vansterpartiet.se/goteborg/uploads/files/2009-04-01%20_rende%202.6%20Yttrande%20motion%20om%20bostadsf_rmedling.pdf

Motionen hittas här: http://www2.vansterpartiet.se/goteborg/uploads/files/2008-10-23%20Marie%20bostadsf_rmedling.pdf

För mer information kontakta:

Marie Lindén (v), kommunalråd Göteborg, 0706-535357.
Jöran Fagerlund, politisk sekreterare, Vänsterpartiet, 031-368 00 97.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Jöran Fagerlund
Politisk sekreterare, vänsterpartiet

Göteborgs Stad