Ving Sverige AB

7 av 10 svenskar reser på solsemester för att slappa och ha det skönt

Pressmeddelande   •   Aug 12, 2015 11:48 CEST

men det är värmen man saknar mest vid hemkomsten

Att slappa och ha det skönt och att ta dagarna som de kommer står överst på prioritetslistan när man reser på en solsemester. Det visar Vings undersökning Resepanelen, där 5 695 personer fick svara på frågor om semestervanor. Trots att det är lugnet man längtar till på semestern svarar 8 av 10 av de tillfrågade (78 procent) att det är värmen man saknar mest när man kommit hem igen.

Vings Resepanel visar att på semestern har svenskarna endast ett önskemål och det är att få vara lediga. I detta ingår bland annat att slappa, slippa vardagens måsten, få äta gott och få nya upplevelser. 60 procent av de tillfrågade säger att de kommer kolla upp vilka aktiviteter som erbjuds på semesterresmålet men att man sedan tar dagarna som de kommer.

– När man åker på semester vill man vara ledig och släppa allt som pockar på i vardagen. Ving erbjuder en mängd hotell för den som vill luta sig tillbaka i en solstol och njuta av livstillvaron, säger Magdalena Öhrn, informationschef på Ving.

8 av 10 saknar värmen vid hemkomsten
När semestern är över svarar 8 av 10 (78 procent) att det man saknar mest är värmen. 37 procent anser att det är ledigheten man saknar mest och 29 procent att man inte behöver planera dagarna i detalj. Andra saker många saknar är havet, resmålet, maten och badandet. 35 procent av de tillfrågade säger att de bokar sin nästa semesterresa inom tre månader från hemkomsten medan 8 procent bokar nästa resa redan någon vecka senare.

Topp 5: Vad ser du mest fram emot att göra på din semester? (max tre alternativ)

1.Slappa och ha det skönt  70 procent

2.Äta gott  47 procent

3.Få nya upplevelser  32 procent

4.Slippa vardagens måsten  28 procent

5.Vara utomhus mycket  24 procent

Topp 5: Vad saknar du mest när du har kommit hem? (max tre alternativ)

1.Värmen  78 procent

2.Att vara ledig  37 procent

3.Havet  31 procent

4.Att inte behöva planera dagarna i detalj  29 procent

5.Resmålet  23 procent

Om Resepanelen: Resepanelen är en kanal mellan reseintresserade och semesterarrangören Ving. Det är en internetbaserad, oberoende och opolitisk panel som speglar åsikter när det gäller semester, resor och andra närliggande frågor. Att vara med är frivilligt och helt kostnadsfritt, och man kan när som helst lämna panelen. Den här panelen har besvarats av cirka 5 695 personer som är medlemmar hos Ving. Undersökningen genomfördes i maj 2015. Urvalet är ett s.k. bekvämlighetsurval och de som svarar väljer själva att göra det via en webbenkät.

Foto: Matina Tsogas
För fler bilder, besök gärna Vings bildbank:

För ytterligare information, kontakta: Magdalena Öhrn, informationschef Ving, tel 0709-513075, magdalena.ohrn@ving.se

Ving är Sveriges ledande researrangör med resor till fler än 400 resmål i över 50 länder. Ving arrangerar charterresor, flexibla paketresor med reguljärflyg och säljer även enskilda flygbiljetter och
hotellövernattningar till den som vill resa på egen hand. Resorna säljs via internet, telefon, i egna butiker och i utvalda resebyråer över hela landet. Ving ingår tillsammans med Globetrotter i Ving Sverige AB med ca 180 anställda och cirka 650 000 resenärer årligen. Ving Sverige AB ingår i den
internationella resekoncernen Thomas Cook Group plc som är noterad på London-börsen.