Stockholms Stadsteater AB

7 IMPORTANT THINGS: GÄSTSPEL PÅ C/O STOCKHOLMS STADSTEATER AV NADIA ROSS OCH GEORGE ACHESON

Pressmeddelande   •   Feb 22, 2011 12:07 CET

Den 9-10 mars gästspelar det kanadensiska teaterkompaniet STO Union på C/o Stockholms stadsteater. En självbiografisk och intim föreställning om George Acheson, av och med George Acheson själv och STO Unions konstnärliga ledare Nadia Ross.

Uppvuxen på en armébas uppfostrades George till nästa generations militär. Men strikta regler, ett liv i uniform och stereotypa könsroller var inget för honom. Det var en annan kamp som intresserade honom mer. Han blev hippie när familjen krävde rättning i ledet, han demonstrerade mot Vietnamkriget och var en del av Londons punkscen långt innan den blev mainstream. George har helt enkelt levt livet på barrikaderna. Han har hela livet försökt hitta ett sätt att leva i en värld som han inte känner något släktskap med. Eller som
George brukar säga: Demokrati verkar inte vara min grej, ingen jag röstat på har någonsin kommit in…

“A wonderfully touching and idiosyncratic work that is part theatrical monologue, part PowerPoint presentation, part psychiatrist's couch and part variety show.”

Melbourne Festival
“It is art built on impulsiveness, passion that comes straight out of our own social landscape.”

Ottawa Xpress
STO Union är ett kanadensiskt teaterkompani som skapar tvärvetenskaplig teater som andas av samtiden. De grundades 1992 och har sedan starten både producerat fullskaliga produktioner på hemmaplan, ordnat workshops, bedrivit undervisningsverksamhet och turnerat internationellt med flera föreställningar. Alla STO Union:s produktioner är originella
kreationer: text, scenografi, media och framträdande utvecklas i en kollektiv process.

Nadia Ross är konstnärlig ledare för STO Union och medverkar i föreställningen. Även hon har varit aktiv i motrörelser. Efter att ha slutfört sina universitetsstudier i Kanada flyttade hon till Östberlin där hon engagerade sig i kampen om att få uttrycka sina politiska åsikter på scenen.

Tillsammans med George Acheson har Nadia Ross skapat en föreställning som spänner över fyra decennier med Achesons egen livshistoria som röd tråd. Det hela tar avstamp i att den 16-åriga George blir utslängd hemifrån för att han vägrar klippa av sig håret. Han väljer att ägna sitt liv åt att ifrågasätta etablissemanget. Efter att ha sett sina utopier falla utbildar han sig som 30-åring, ironiskt nog, till hårfrisör. Som medelålders man betraktar han på håll den unga generationen av idag som kämpar mot terrorism, klimathot och nya
etablissemang och ställer sig frågan om även de kommer att få se sina utopier raseras.

7 important things
Av Nadia Ross och George Acheson

Gästspelar på Lilla scen 9-10 mars 2011

Av och med: Nadia Ross och George Acheson