Warner Home Video Sverige

70-års jubileum för Tom och Jerry

Pressmeddelande   •   Sep 08, 2010 09:00 CEST

Lagom till höstens regn- och ruskmånader släpper Warner Tom & Jerrys största äventyr volym 5 på DVD. Den ständigt pågående rivaliteten mellan katten Tom och musen Jerry har underhållit barn och vuxna i 70-år.

Tom och Jerry skapades av duon William Hanna och Joseph Barbera som en animerad kortfilmsserie på 1940-talet. Den första kortfilmen hette Tom får Sparken och den introducerade Tom och Jerry.

Trots att filmen blev uppskattad, och nominerad till en Oscar, fanns det från början inga planer på att göra en uppföljare.  Men snart kom ytterligare två filmer: Småtugg, filmen där Tom & Jerry nämndes vid namn för första gången och Julaftonsnatt, även den blev Oscarsnominerad. Därefter rullade det på och Tom & Jerry har genom åren producerats i mängder av kortfilmer, några långfilmer och som TV-serie.

Totalt har Tom & Jerry-serierna kammat hem sju Oscar och nominerats till ytterligare sex, vilket gör den till en av de mest prisbelönta animerade kortfilmsserierna genom tiderna.

Utgivningsdatum: Tom & Jerrys största äventyr volym 5 har premiär på DVD den 8 september.

Titelinformation: http://korta.nu/Tom&Jerrys största_äventyr_5

För mer information och förfrågningar vänligen kontakta:
Ulrika Hedlund på Bite Communications, tel: 08-402 01 00, warner@bitepr.se

Om Warner Home Video
Warner Home Video har verksamhet i 90 länder och är en del av Warner Bros. Entertainment Company. Företaget är branschledande inom global videodistribution. Warner Home Videos filmbibliotek erbjuder titlar och kvalitetsunderhållning från Warner Bros. Pictures, Turner Entertainment, Castle Rock Entertainment, HBO Home Video och New Line Home Entertainment