Mitel Sweden AB

70 % av IT-cheferna kommer att vara ansvariga för telefonin inom 2 år

Pressmeddelande   •   Nov 01, 2011 08:00 CET

Sammanställningen visar bland annat:

-          Att drygt 32 % anser att molntjänster, dvs att hyra sin telefoni  från nätet, inte passar deras organisationer pga säkerhets- och kontrollaspekten.  45 % håller antingen på att utreda eller vet inte riktigt vad molnet är. Endast 7 % har redan infört molnet för telefoni och 16 % tror att de kommer att upphandla molntjänster inom 12 månader

-          Att ca 70 % anser att telefonifrågorna kommer att vara IT-chefens ansvar om 2 år varav redan ca 40 % har detta ansvar hos IT-chefen idag

-          Ca 75 % av deltagarna kommer att ha infört videokonferens i större utsträckning i organisationen inom 5 år och ca 35 % har redan gjort det

-          På frågan ”vad är den största svårigheten med att införa Unified Communications i er organisation idag” hade endast ca 20 % redan infört det. Resterande svarade; ca 15 % att det var svårt att räkna fram ROI, ca 20 % att det är tekniskt för komplext, och ca 15 % att kostnaden överstiger vinsten

-          Ca 40 % använder sociala medier i sin kundkommunikation, 45 % utreder möjligheterna och 15 % tycker inte att det passar deras kundkommunikationsstrategi

-           Beträffande anknytningstyp om 2 år, anser 65 % att mobil anknytning blir den vanligaste, ca 20 % fast anknytning och ca 15 % mjuk klient

-          På frågan om ”hur användandet av smartphones och läsplattor ser ut i er organisation om 3 år” svarade 71 % att dessa kommer att vara en naturligt integrerad del i processer och system och 23 % att enbart specialfunktioner/applikationer kommer att ha stöd för detta. 6 % sa att de troligen kommer inte att använda dessa i företagssyfte

Mer information

Gå in på hemsidan: www.aastra.se eller kontakta Robert Stahre, chef Business Development & Marketing, Aastra Telecom Sweden AB robert.stahre@aastra.com, telefon +46 8 568 67059

Om Aastra Telecom Sweden AB

Aastra Telecom Sweden AB är en del av Aastra Technologies Limited, som utvecklar och levererar integrerade kommunikationslösningar för företag. 2008 förvärvade Aastra Ericssons verksamhet för företagskommunikation och är därmed ledande inom telekommunikation, med verksamhet i närmare 40 länder. Lösningarna bygger på öppna standarder och omfattar IP-baserad och traditionell nätverkskommunikation med fasta och trådlösa telefoner, applikationer samt växlar. Aastra har 2 300 medarbetare med huvudkontor i Ontario, Kanada och är börsnoterat på den kanadensiska Torontobörsen. Läs mer på www.aastra.se