Pace on Earth AB

700 springer varje dag!

Pressmeddelande   •   Jan 03, 2018 13:46 CET

Det finns nyårslöften som vid första anblick låter lite extra jobbiga. Som att ge sig ut på en löptur varje dag under hela januari. Men det är precis vad över 700 personer bestämt sig för att göra. Just nu pågår en utmaning som går ut på att man åtar sig att springa minst 20 minuter eller 1 mile (1,6 km) per dag under hela januari. Fenomenet kallas runstreak och kommer från början från USA. Just den här utmaningen har fått stort genomslag med hjälp av sociala media och initiativtagare är ultralöpnings-communityn Pace on Earth.

–Det är fantastiskt att så många människor vågat anta utmaningen! Att man springer varje dag tror jag är till stor hjälp för den som vill komma igång med träningen, då finns inget alternativ som gör att man kan välja soffan istället, säger Ellen Westfelt, ultralöpare och en av grundarna till Pace on Earth som själv har sprungit varje dag i över 4 år (drygt 1500 dagar).

–Jag började själv med runstreak för att jag ville slippa prestationskravet kring löpningen, men nu är det för mig ett sätt att hålla mig i form. På bara 20 minuter om dagen är jag redo att springa ett 100 miles-lopp vilken dag som helst, fortsätter hon.

Mer information om utmaningen finns på http://paceonearth.se/runstreak

Fakta runstreak

• Kommer från början från USA
  • Minimikravet är 1,6 km (1 mile) per kalenderdygn
  • Inga uppehåll tolereras, inte ens om man är på resande fot eller är sjuk
  • Ron Hill från Storbrittanien har rekordet med över 52 år av obruten runstreak

Fakta Pace on Earth

Pace on Earth AB är en ultralöpnings-community som grundades 2013 av Johnny Hällneby och Ellen Westfelt.

Företaget har sin bas inom sociala media där de kontinuerligt delar med sig av löparglädje och inspiration, och driver också Sveriges enda podcast om ultralöpning (Pace on Earth Podcast).

Pace on Earth jobbar också med coaching av ultralöpare och arrangerar löparresor och event, bland annat Ultra Interval Challenge — en utmaning som går ut på att man springer 10 km var tredje timme under ett helt dygn.

För mer information och pressbilder och längre intervju med Ellen kontakta Johnny Hällneby, johnny@paceonearth.se, 0707264547

www.paceonearth.se

Facebook.com/paceonearth

Instagram.com/paceonearth

www.paceonearth.se/podcast

Pressbild:

Pace on Earth AB drivs av kärlek och kärlek till löpning. Vi vill föra den energin vidare genom vårt engagemang i sociala medier. På hemsidan hittar du råd och information kring löpning och kost, en blogg och en webshop med den viktigaste utrustningen för att nå längre.