Svensk Fisk

77% av svenskarna tycker fisk är bäst ur hälsosynpunkt

Pressmeddelande   •   Nov 16, 2006 15:09 CET

Hela 77% av svenska folket tycker att fisk är bättre än fågel och kött, ur hälsosynpunkt. Det visade en Sifo-undersökning som Svensk Fisk gjort under oktober 2006. 70% i samma undersökning tycker att aspekten ”nyttig” är mycket eller ganska viktigt när de väljer fisk som snabbmat. En liknande undersökning gjordes våren 2005 och båda undersökningarna är tydliga i sina svar. Det finns ett behov av att öka fiskkonsumtionen och gärna som färdigmat.

I de två Sifo-undersökningar som Svensk Fisk gjorde i april 2005 samt i oktober i år, visade svenska folket tydligt sin inställning till fisk i allmänhet och fisk som snabbmat i synnerhet. 66% kan tänka sig att fördubbla sin fiskkonsumtion och skulle göra det om fisken var mer prisvärd, om det finnas bättre färdigprodukter, fler enkla tillbehör eller lättare att laga.

Resultatet visar att det finns en stor potential till utveckling av fisk som snabbmat. Fram till nu har utbudet varit ganska begränsat med sushi som en av få spännande nykomlingar.

- När efterfrågan ökar på hälsosam färdigmat kommer fisken att bli ett självklart alternativ, tror Christina Stenberg, VD på Svensk Fisk. I den nyss genomförda snabbmatstävlingen Klara Färdiga Fisk, arrangerad av Svensk Fisk och Eksportutvalget for fisk, visade sex företag på god och nyttig fisksnabbmat som de antingen redan har i sitt sortiment eller är beredda att lansera inom ett år. Tävlingen vanns av McDonald´s i kategorin direktkonsumtion. De undersöker nu möjligheten att lansera sin laxfilé i grovt bröd, ruccolasallad samt thaidressing i McDonald´s restauranger under 2007. I kategorin HMR (Home Meal Replacement) vann Coop med en mustig laxsoppa med rotfrukter, en produkt som man kan köpa redan idag i Coops butiker. (Läs mer på www.svenskfisk.se)

De båda vinnarna i snabbmatstävlingen Klara Färdiga Fisk har lax i sina rätter, vilket är ett bra val då 53% av de tillfrågade i Sifo-undersökningen har lax som sin favoritfisk. Slutligen kan vi konstatera att 48% föredrar opanerad fisk mot 37% som vill ha sin fisk panerad. En glädjande nyhet för de hälsomedvetna snabbmatsproducenterna på fisk.