BRIO AB

78 kollektivanställda sägs upp

Pressmeddelande   •   Dec 18, 2003 09:54 CET

Förhandlingarna mellan BRIO och Skogs- och träfacket avslutades under onsdagskvällen och resulterade i att 78 kollektivanställda vid produktionsenheten Snöflingan sägs upp p g a arbetsbrist. Det är en del av det varsel BRIO lade i oktober som totalt omfattar 135 personer.

Samtliga anställda som berörs i denna uppsägning har sex månaders uppsägningstid. Ett särskilt stödprogram har tagits fram av företaget för att underlätta för de uppsagda att få nya jobb. BRIO har också bistått Nyföretagarcentrum i Osby med medel för att därigenom stödja de som eventuellt planerar att starta egen verksamhet.

Övriga förhandlingar mellan arbetsgivare och fack avseende personalreduktion vid BRIO:s svenska verksamhet planeras slutföras under början av nästa år.

Till redaktionen:
VD och koncernchef Tomas Persson finns anträffbar före kl 12 för ev frågor.
Telefonnummer 0703 76 00 00

BRIO är världens ledande träleksaksföretag. Företaget grundades 1884. Idag har BRIO dotterbolag i 12 länder utanför Sverige. BRIO-leksaker säljs i drygt 40 länder världen över i mer än 16 000 butiker. BRIO-leksaker präglas
av stora pedagogiska värden, som vid lek bidrar till barnets utveckling, samt hög kvalitet.