MM Culture & Admin

8 artister 8 mars - Kvinnliga låtskrivare på Internationella kvinnodagen

Pressmeddelande   •   Feb 19, 2010 07:49 CET

Etnopop, visbalkan, blues och visa – den musikaliska mångfalden är stor när Lilith Eve bjuder in till konsert på Internationella kvinnodagen. På scen står bland andra Idde Schultz solo med delvis nytt material och Idas Apolonia, Piroth och Syster Fritz, grupper som skapat sina egna musikaliska genrer. Sammantaget uppträder åtta kvinnliga artister/grupper på Dieselverkstaden i Sickla.

– Vi vill bjuda publiken på en fantastisk musikfest och visa hur många bra och spännande kvinnliga låtskrivare och artister det finns, säger Lilith Eves arrangörsgrupp. I år firar Lilith Eve dessutom tio år och Anna Döbling som var med och grundade föreningen kommer att vara konferencier.

Lilith Eve verkar för att stärka kvinnors möjligheter inom musikbranschen. Att det behövs visar inte minst debatten som blossade upp efter P3-Guldgalan i januari, där endast 8 av 45 nominerade var kvinnor. Även i Melodifestivalen är de kvinnliga låtskrivarna i minoritet.

– Det är 2010 fortfarande jätteviktigt med föreningar och organisationer som lyfter fram kvinnor som skapar sin egen musik, säger Lilith Eves arrangörsgrupp. 8-marskonserten är en årlig manifestation för att påminna om det.

Mingel i lobbyn med artister och publik: 18.30
Konsert från 19.00 på Stora Scenen, Dieselverkstaden
Monicas VisEnsemble
visor om kärleken och livet, www.lilitheve.se