Ving Sverige AB

8 av 10 resenärer gör utflykter under sin semester

Pressmeddelande   •   Nov 06, 2013 09:54 CET

Även om sol och bad lockar på semestern är en viktig del av resan att upptäcka vad landet har att erbjuda. Enligt Vings senaste undersökning Resepanelen där 7119 personer svarat på frågor om semester och resvanor uppger 8 av 10 (80 procent) att de gör utflykter på resmålet.

Topplista: Av vilken anledning gör du utflykter? (Max tre svarsalternativ)
1. Se mer av resmålet 67 procent
2. Det ger omväxling på semestern 27 procent
3. Jag vill lära mig nya saker 5 procent

67 procent svarar att den största anledningen till att man gör utflykter under resan beror på att man vill se mer av vad resmålet har att erbjuda och 27 procent menar att utflykter skapar variation under semestern, säger Magdalena Öhrn, informationschef på Ving.

När det kommer till varför man inte vill gör utflykter på semestern så svarar över 4 av 10 (42 procent) att man istället prioriterar att ta det lugnt på hotellet eller i närområdet, 25 procent att det beror på att man ofta reser till samma resmål och därmed redan sett vad som är värt att se, medan 15 procent bedömer att det ofta är för varmt för att göra utflykter.

Om Resepanelen: Resepanelen är en kanal mellan reseintresserade och semesterarrangören Ving. Det är en internetbaserad, oberoende och opolitisk panel som speglar åsikter när det gället semester, resor och andra närliggande frågor. Att vara med är frivilligt och helt kostnadsfritt, och man kan när som helst lämna panelen. Den här panelen har besvarats av cirka 7119 personer, som är medlemmar i Vings resepanel. Undersökningen genomfördes under september månad. Urvalet är ett s.k. bekvämlighetsurval och de som svarar väljer själva att göra det via en webbenkät.

För ytterligare information, kontakta:
Magdalena Öhrn, informationschef Ving, magdalena.ohrn@ving.se, tel 0709-513075.
www.ving.se

Ving är Sveriges ledande researrangör med resor till fler än 500 resmål i över 50 länder. Ving arrangerar charterresor, flexibla paketresor med reguljärflyg och säljer även enskilda flygbiljetter och
hotellövernattningar till den som vill resa på egen hand. Resorna säljs via internet, telefon, i egna butiker och i utvalda resebyråer över hela landet. Ving ingår tillsammans med Globetrotter i Ving Sverige AB med ca 200 anställda och cirka 600 000 resenärer årligen. Ving Sverige AB ingår i den
internationella resekoncernen Thomas Cook Group plc som är noterad på London-börsen.