ABAX

9 000 bilister i Västmanland riskerar skattesmäll

Pressmeddelande   •   Nov 16, 2011 13:54 CET

En enskild anställd med företagsbil kan tvingas betala upp emot 100 000 kronor, och företaget en miljon kronor extra i skatt, om det inte finns en tillförlitlig körjournal vid en skatterevision. I Västmanland finns nära 9 000 företagsbilar som ligger i riskzonen. Trots det är det många som inte ens känner till vilka regler som gäller.

– Det är förvånande att så få känner till reglerna med tanke på hur mycket det här faktiskt kan kosta både anställd och företag, säger Ole Jörgen Wold, VD på Västeråsbaserade Abax som tillverkar elektroniska körjournaler.

En undersökning bland svenskar med tillgång till en företagsbil visar att nära 40 procent av dem som använder företagsbil låter bli att föra körjournal, trots att de är skyldiga att redovisa hur bilen använts vid en skatterevision.

I Västmanland ser det ännu värre ut: Hela 55 procent struntar i körjournalen, vilket innebär att 9 000 av de 16 300 företagsbilarna i länet ligger i riskzonen för upptaxering om skatteverket skulle göra en översyn av företaget. Ungefär hälften finns i Västerås.

Företagsbilar är vanligtvis mindre skåpbilar som används i små företag inom bygg, el, VVS eller fastighetsskötsel. Enligt Skatteverket ska en medarbetare som lånar företagsbilen i mer än sammanlagt 100 mil eller vid mer än tio tillfällen betala förmånsskatt. Detta gäller även till och från jobbet.

Ansvaret att visa att bilen inte har använts privat ligger på företaget och föraren, och för att kunna bevisa det krävs en tillförlitlig körjournal av något slag. Nära hälften av alla företagsbilar används även privat.

På torsdag den 17/11 kl. 8.00-9.00 håller man ett seminarium hos Landrins bil i Västerås för att informera om skatteregler och körjournal. Medverkar gör Ole Jörgen Wold från Abax samt Björn Öhrman, revisor vid Grant Thornton. Möjlighet till intervjuer finns före och efter.

Vid en skatterevision kan en enskild anställd få betala upp emot 100 000 kronor och företaget upp emot en miljon kronor i extra skatt och avgifter. Beräknat på ett genomsnittligt exempel för tre verksamhetsår och en firma med tio servicebilar med ett förmånsvärde på 3 500 kr/mån där inga körjournaler förts.

Undersökningen genomfördes på 1200 svenskar med företagsbil under 2011, av Norstat på uppdrag av Abax.

Abax utvecklar elektroniska körjournaler som automatiskt rapporterar in all färddata via GSM-nätet. Abax har även utvecklat teknik för att spåra stulna fordon och övervaka last vid transport. Nyligen lanserade man också ett gas-, brand-, och stöldlarm för campingmarknaden.

Företaget bildades i Larvik, Norge 2009. Abax är marknadsledande i Norge och har upplevt om enorm tillväxt med en omsättningen som har mer än tredubblats på två år. I Norge har Abax 70 anställda och omsätter 150 miljoner NOK.

Den norskutvecklade teknologin som bygger på GPS levereras till en rad länder i Europa, Afrika och Asien. Etableringen i Sverige efterföljs av en lansering i Danmark och är ett led i en större internationell expansion.