Svenska Orienteringsförbundet

9 100 orienterare på startlinjen i 25-manna

Pressmeddelande   •   Okt 06, 2010 16:16 CEST

Vilken klubb är bäst på bredden? Den frågan får sitt svar på lördag, då 9 100 orienterare i alla åldrar tävlar i 25-manna. Den klassiska breddstafetten med 25-mannalag avgörs i år med 364 lag på startlinjen i Löt vid Vallentuna, fem mil norr om Stockholm.

25-manna är den klassiska gemensamma säsongsavslutningen för många orienteringsklubbar, där ungdomar och veteraner, elit och motionärer tävlar i samma lag.

Inför årets upplaga är tävlingen mer öppen än vanligt, då flera storklubbar saknar sina landslagsstjärnor. Samma helg som 25-manna avgörs nämligen världscupen med två tävlingar i Schweiz.

De senaste två åren har norska Halden SK stått som segrare i tävlingen. I år saknas dock de båda landslagsstjärnor som avgjorde på slutet i fjol, Olav Lundanes och Anne Margrethe Hausken, i laguppställningen.

Senaste svenska segern kom 2007 genom Södertälje-Nykvarn Orientering och i fjol var IK Hakarpspojkarna bästa svenska lag på en tredjeplats. Även IFK Lidingö, Stora Tuna OK, OK Linné med flera svenska klubbar har den bredd som krävs för att konkurrera i toppen.

De inledande två sträckorna i 25-manna avgörs med en löpare per lag, medan sträcka tre till och med sju innehåller fyra löpare vardera. Därefter avslutas tävlingen med tre raka sträckor. I jämlikhetens tecken avslutas stafetten vartannat år med en damsträcka, men i år är slutsträckan öppen för alla och klubbarnas främsta elitherrar fäller avgörandet.

Fakta om 25-manna 9 oktober

Plats: Löt, Vallentuna. Vägvisning från E18, avfart 189 vid Söderhalls trafikplats mot riksväg 280.

Start: 9.00, segrarlaget väntas gå i mål cirka 14.30.

Tävlingens webbplats: www.25manna.nu

Pressansvarig: Göran Hansson, 073-156 95 70.
För ackreditering, ring Göran Hansson eller maila press@25manna.nu. Ange namn, mailadress och vilket medieföretag du representerar.

Svenska Orienteringsförbundets presskontakt

Ola Gustafsson, 070-548 13 04, ola.gustafsson@orientering.se