Saab

9-5 GRIFFIN - LADDAD PÅ MER ÄN ETT SÄTT

Pressmeddelande   •   Sep 30, 2008 09:00 CEST

Saab 9-5 är en av varumärkets mest uppskattade bilar någonsin och därför lanseras nu en specialutgåva som får namnet Griffin. Den helt nya versionen har genomgått ett antal designförändringar och har en mycket hög utrustningsnivå. Självklart har den här modellen också turboladdning som standard. Griffin-versionen kommer att följa Saab 9-5 under återstoden av modellens livscykel.

När det gäller säkerhet är Saab 9-5 fortfarande i toppklass. Dessutom tillhör modellen en av de mest sålda miljöbilarna i Sverige med sina två BioPower-motorer.

Saab 9-5 Griffin erbjuds i två utföranden; Linear Griffin samt Vector Griffin och med dessa följer ett antal nya utrustningspaket. Trots att modellen är mycket välutrustad ligger priserna på samma konkurrenskraftiga nivå som tidigare. Saab 9-5 Griffin finns tillgänglig från 239900:-

Några exempel på designförändringar som är standard på Saab 9-5 Griffin är:

• Grill- och strålkastarinramning i mattkromad finish
  • Bakre stötfångare med synligt sportavgasrör
  • Griffin-emblem på framskärmar

Utöver de generella designförändringarna är t.ex. följande utrustning standard, beroende på version:

• Parkeringssensor bak
  • Dimljus fram
  • Bi-xenon strålkastare
  • Regnsensor
  • Automatiskt avbländande innerbackspegel
  • Aluminiumfälg 17"

Som motoralternativ finns förutom de två framgångsrika BioPower-motorerna på 2,0 och 2,3 liter (180 hk respektive 210 hk med E85) även två 1,9 TiD dieselmotorer (150 hk respektive 175 hk) samt en 2,0 liters bensinmotor på 150 hk.

Griffin-modellerna kommer att marknadsföras fr.o.m. den 1 oktober och ersätter då det nuvarande 9-5-programmet.

Ett företag i GM-koncernen