AMF

900 000 kvinnor i Sverige kan vinna på aktivt pensionsval

Pressmeddelande   •   Nov 07, 2006 10:53 CET

Mer än en miljon svenskar som arbetar inom kommun och landsting ska i år välja hur cirka 8,5 miljarder kronor i pensionspengar ska förvaltas. Det handlar om avsättningen till tjänstepension, KAP-KL. Runt 80 procent av de personer som omfattas av KAP-KL är kvinnor - totalt cirka 900 000 kvinnor. Men varje år avstår 40 procent från att välja och kan därmed gå miste om att höja den egna pensionen.

Tjänstepensionen blir en viktig del av den totala pensionen. Varje år, före den
31 december, kan den som omfattas av KAP-KL avtalet välja hur de pensionspengar som tjänats in under året ska placeras. Vissa väljer för första gången, de får ett valpaket från valcentralerna www.pensionsvalet.se eller www.electum.se. Alla andra har möjlighet att välja ny förvaltare och sparform. I genomsnitt ska varje person placera 7-8000 kronor.

- Kvinnor lever i snitt längre än män, tjänar mindre och jobbar ofta deltid.
Allt detta har effekt på den egna pensionen. Men genom enkla medel kan de förbättra den framtida situationen som pensionär, säger Anna Allerstrand, trygghetsekonom på AMF Pension.

Det kan löna sig att jämföra försäkringsbolagens historiska avkastning och att jämföra deras avgifter. Dessutom kan det vara värt att fundera på om man behöver ett återbetalningsskydd eller inte.

- Förvånansvärt många, runt 40 procent under de senaste åren, avstår från att göra ett eget val. Många har nog inte insett att de kan påverka den egna pensionen, till exempel genom att ta bort återbetalningsskyddet. Det är onödigt att ha ett skydd som sänker pensionen om man inte behöver det, säger Anna Allerstrand.

Fakta om återbetalningsskydd

· Den som inte gör ett aktivt val till sin KAP-KL får en traditionell försäkring med återbetalningsskydd i försäkringsbolaget KPA.
· Återbetalningsskydd innebär att värdet av pensionspengarna betalas ut månadsvis till efterlevande partner eller barn vid dödsfall.
· Att ha ett återbetalningsskydd under lång tid kan resultera i lägre pension än om man avstår skyddet.
· För den som har familj och en tung försörjningsbörda kan skyddet vara värdefullt.
· Den som är ensamstående utan barn behöver inget skydd eftersom inga efterlevande finns som kan ta emot pengarna.

Räkneexempel - hur mycket kapitalavgifter påverkar slutpensionen

Sara, 45 år
Yrke: sjuksköterska, landstingsanställd
Lön: 25.000 kr / månad

Om Sara betalar en procentenhet mer i avgift än hennes kollega Emma (med samma lön och ålder), så får hon betala sammanlagt 81.800 kronor mer i avgift, räknat från idag tills hon fyller 65 år.

För ytterligare frågor, kontakta Anna Allerstrand, Trygghetsekonom AMF Pension,
070-519 24 60 Conny Johanson, Chef Information 070-216 23 16.

AMF Pension är ett pensionsbolag, grundat 1973, som ägs av Svenskt Näringsliv
och LO gemensamt. AMF Pension är ett aktiebolag som drivs enligt ömsesidiga
principer, dvs allt överskott går till spararna. AMF Pension agerar som
prispressare på den svenska pensionsmarknaden.